Recenze Oculus Quest 2: VR headset od Facebooku

V posledních dvou letech jsem se stále vracel ke kouzelným brýlím, které mi otevíraly světy her, divadla, rozhovorů, umění a zážitků, které se dají jen těžko popsat. Oculus Quest 2 je vylepšené a levnější pokračování Oculus Quest, samostatné herní konzole pro VR.

V posledních dvou letech jsem se stále vracel ke kouzelným brýlím, které mi otevíraly světy her, divadla, rozhovorů, umění a zážitků, které se dají jen těžko popsat. Oculus Quest 2 je vylepšené a levnější pokračování Oculus Quest, samostatné herní konzole pro VR, která byla mou absolutně nejoblíbenější věcí v roce 2019. Byl to už můj přenosný simulátor, moje malá kouzelná posilovna, můj únikový prostor.

Quest 2 používám už rok, někdy i hodinu a více v kuse. Stále na mě dělají dojem a jejich střih a pohodlí se skutečně zlepšily. Kompaktnější popruh na hlavu se mi zdá, jako by se trochu zlomil, a polstrování očí nyní působí méně omezujícím dojmem. Mám pocit, že jsem našel ideální místo pro přizpůsobení svému obličeji. A ovladače vydrží na baterie fungovat měsíc i déle.

Společnost Facebook vylepšila základní úložiště základního modelu Quest 2 a zdvojnásobila jej z 64 GB na 128 GB. To je užitečné, protože jsem zjistil, že se velikost úložiště pro hry a aplikace zvětšuje. Pro většinu by 128 GB mělo být více než dostačující, ale vážní hráči VR ocení zvýšení úrovně úložiště na 256 GB (jinak není možné úložiště rozšířit). A pro ty, kteří hledají cenově dostupnou variantu, má Walmart v současné době k dispozici zásobu repasovaného 64GB modelu, který je nyní možné zakoupit. Jednejte však rychle, protože jakmile budou vyprodány, je dost nepravděpodobné, že je znovu uvidíme.

Quest 2 neustále vylepšuje svůj software: nyní umí přijímat oznámení z telefonu, spárovat se s klávesnicemi a připojit se k aplikacím pro virtuální schůzky, provádět základní sledování kondice a bezdrátově streamovat do PC. Stále jde o nejlepší samostatnou náhlavní soupravu pro virtuální realitu v současnosti, která je vzhledem ke svým funkcím cenově nejdostupnější. Ale ano, musíte se smířit s tím, že je to svět Facebooku (a to zahrnuje i možnosti budoucích reklam). Jeho také stojí za to mít na paměti: Quest 2 není určen pro děti a nemá žádný dětský účet ani bezpečnostní nastavení, přestože spousta rodičů, které znám, má děti, které ho používají.

Oculus Quest 2

Model Quest 2 je vybaven rychlejším procesorem Qualcomm Snapdragon XR2 optimalizovaným pro VR, displejem s vyšším rozlišením, a přesto je o 100 dolarů levnější - 299 dolarů. (Ve Velké Británii je zaváděcí cena 299 liber a v Austrálii 479 australských dolarů.) V roce, který je definován karanténou a komunikací na dálku, se zdá, že Facebook více než kdy jindy usiluje o to, aby VR používalo co nejvíce lidí co nejrychleji.

Spousta her Quest se dočkala aktualizací, které využívají lepší grafický výkon Questu 2. Red Matter, sovětská vesmírná adventura/horor z alternativní budoucnosti, vypadala dobře už dříve, ale nyní vypadá úžasně. Jiné hry, jako například Trover Saves the Universe (od Justina Roilanda, tvůrce seriálu Rick & Morty) a Arizona Sunshine, se nyní ještě více blíží zážitkům na PC VR. To také znamenalo nárůst množství úložného prostoru potřebného na náhlavní soupravě. Velikost aplikací se obvykle pohybuje od několika stovek MB až po 10 GB.

Po prvním ročníku hry Quest se zdá, že budoucnost této náhlavní soupravy je stále ještě v nedohlednu. Facebook do obchodu s aplikacemi nadále směruje spoustu kvalitních her a rozšíření headsetu o další aplikace pro domácí práci a připojení z něj dělá hlubší nástroj. Překvapivě dobře funguje i jako náhlavní souprava VR pro PC, kdybyste to potřebovali.

Quest 2 vyžaduje připojení nebo sloučení s účtem na Facebooku, i když jste dlouholetým uživatelem Oculusu. Zásady Facebooku pro Oculus VR se změnily a vyžadují přihlášení na Facebook, které dříve nebylo nutné. Stávající majitelé Oculus ID si přesto musí účty sloučit ihned při používání Questu 2. Ambice Facebooku v oblasti sociálních médií jsou zjevně v souladu s tím, kam VR a AR směřují, a hádejte co? Oculus Quest 2 je produktem Facebooku. To mě nepřekvapuje, ale je to něco, co byste měli zvážit, pokud chcete VR headset, který je otevřenější a flexibilnější nebo nežije pod záštitou Facebooku.

Z dlouhodobého hlediska je to znepokojující, protože Facebook zpracovává data na svých náhlavních soupravách VR, ale z krátkodobého hlediska to nemá žádný vliv. Quest 2 je z větší části herní konzole, a to fantastická. Možná je to dokonce moje druhá nejoblíbenější herní konzole hned vedle Nintenda Switch.

Oculus Quest 2: srovnání náhlavní soupravy VR s prvním Questem

Quest 2 nahrazuje původní Quest. Nakonec však nahradí i náhlavní soupravu pro PC od společnosti Facebook: Od jara příštího roku se již nebude prodávat Oculus Rift S, takže kompaktní headset Quest 2 bude nyní jediným produktem společnosti Facebook pro VR. Může se připojit k počítači nebo stát samostatně a díky novému procesoru Qualcomm Snapdragon XR2 by mohl být schopen provozovat mnohem pokročilejší software. Mohl by to být dokonce malý cenově dostupný trojský kůň Facebooku, který vám umožní prozkoumat smíšenou realitu a rozšířenou realitu dříve, než za několik let přijdou plnohodnotné chytré brýle pro rozšířenou realitu.

I kdyby byl Quest 2 za stejnou cenu jako dříve, bylo by snadné jej doporučit. Je lehčí a rychlejší a má přepracované ovladače s lepší výdrží baterie. Rozlišení displeje je pozoruhodně ostřejší a pozoruhodně dobře se na něm čte text. Pokud jste si Oculus Quest koupili nedávno, je mi to líto. Ale pokud už Quest vlastníte, právě teď nemusíte upgradovat. To jen noví potenciální kupci dostávají mnohem lepší nabídku, až na povinný požadavek přihlášení na Facebook.

Spíše herní konzole než pracovní zařízení

Pokud berete Quest 2 jako herní konzoli s pohybem pro váš obličej a ruce nebo jako způsob, jak se stýkat s přáteli v kouzelných světech, kde můžete běhat jako vymyšlení avataři, je to fantastické. Je to také skvělý malý stroj pro hraní hry Beat Saber. Už Oculus Quest byl nejlepší samostatný VR headset na světě a Quest 2 je ještě lepší.

Zážitky, které jsem v Oculus Questu zažil, byly překvapivé a zvláštní, magické a aktivní. Zdá se, že Quest 2 se svým obchodem s aplikacemi a samostatným ekosystémem jde stejnou cestou. Plně pohyblivé sledování šesti stupňů volnosti (6DoF) pomocí čtyř kamer v náhlavní soupravě je v tuto chvíli stejné. Ovladače jsou složité, ale dobře navržené. Je to spíš herní minikonzole pro VR než cokoli jiného, ale její další nástroje - virtuální velkoplošné počítačové monitory, software pro fitness trénink, imerzivní divadelní portály - by mohly přidat další rozměry, o kterých jste možná ani neuvažovali.

V ekosystému Quest existují pracovní nástroje a způsoby, jak pořádat virtuální schůzky: Aplikace Spatial přivádí lidi do sdílených prostor s pracovními postupy a nástroji pro ukládání dat v cloudu. Aplikace pro virtuální monitory, jako je Immerse, mohou proměnit Quest ve virtuální řadu monitorů pro váš skutečný počítač. Připojte kabel USB a Quest 2 se může stát náhlavní soupravou pro virtuální realitu na počítači (Oculus Link, který byl předtím v beta verzi, vyjde z beta verze spolu s Questem 2) a může také pracovat s mnoha aplikacemi služby Steam.

Zabavte svůj mozek těmi nejzajímavějšími novinkami od streamování přes superhrdiny až po memy a videohry.

Přesto se Quest nespojuje s operačním systémem Apple iOS ani Google Android, ačkoli se spáruje s aplikací telefonu jako chytré hodinky pro základní synchronizaci a promítání obrazovky. Nemůžete jen tak naskočit do hovoru přes Zoom nebo sdílet dokument a tok mezi mým virtuálním pracovním životem na počítači a virtuálním tokem ve VR zatím neexistuje. Doufám, že to může přijít, protože podle mého názoru by VR headsety měly být spíše jako pohlcující vizuální sluchátka. V tuto chvíli jsou spíše jako přizpůsobené a odlišné sady nástrojů s pozitivy (fyzické pohlcení) a negativy (žádná konverzace tváří v tvář kameře a žádné jednoduché pracovní nástroje jako myš a klávesnice).

Facebook se snaží vyřešit práci ve virtuální realitě některými svými nedávnými aktivitami v roce 2021, ale i když jsou aplikace jako Horizon Workrooms působivé, působí spíše experimentálně než zásadně.

Skvělým příkladem limitů VR je stále se vyvíjející sledování rukou ve hře Quest 2. Můžu se rukama natahovat a dotýkat se věcí bez ovladače, což je divoké. Nemohu však získat fyzickou zpětnou vazbu a zvládnout specifická gesta potřebná k otevření aplikace, přetažení objektu někam nebo napsání odpovědi na zprávu mi připadá nesmírně obtížné.

Co je vynikající

Cena: Cena 10 000 Kč stále není zanedbatelná. V porovnání s většinou gadgetů je však nízká a nedávné navýšení přiloženého úložiště je vítaným přínosem.

Rozlišení displeje: Nové rozlišení 1 832 × 1 920 pixelů na oko je lepší než rozlišení 1 400 × 1 600 u staršího modelu Quest a vše je díky němu plynulejší, což odstraňuje mnoho pixelů "dveří obrazovky". Novější procesor XR2 také omezuje halo s nižším rozlišením na okrajích displeje, ke kterému dříve docházelo v důsledku pevného foveated vykreslování (díky němuž vypadal střed displeje ultraostře jen proto, aby pomohl staršímu procesoru). Nyní je obraz univerzálně čistší a ostřejší, a to i na okrajích.

Vestavěný zvuk se line přímo zpoza popruhů, ale je tu i konektor pro sluchátka.

Vestavěný zvuk nepotřebuje sluchátka: Okolní prostorový zvuk, který vychází z bočních pásků, je docela dobrý a dávám mu přednost před použitím sluchátek. Zní mi o něco lépe než u prvního Questu. K dispozici je také 3,5mm konektor pro sluchátka.

Nový čip XR2 by mohl vytvářet mnohem pokročilejší grafiku a používat se pro lepší sledování místnosti a smíšenou realitu: Quest 2 nyní používá stejné aplikace Quest a má stejné možnosti sledování rukou. Systém by měl být schopen spouštět pokročilejší aplikace a rozvíjet své schopnosti v oblasti sledování místností. Čip Qualcomm je o několik generací lepší než to, co mohl nabídnout předchozí Snapdragon 835, a má specializovanou umělou inteligenci pro počítačové vidění. Ale to je všechno jen teoretické; v tuto chvíli na něm běží hezčí hry Quest. Několik her Quest už dostalo grafické vylepšení, díky němuž se vzhled her blíží zážitkům na úrovni konzolí nebo PC.

Obnovovací frekvence je lepší, až 90 Hz: První Quest mohl běžet při 72 Hz, což je o něco méně než u náhlavních souprav VR pro PC, které mohou dosáhnout až 90 Hz. Čím vyšší je obnovovací frekvence, tím plynulejší je zážitek. Quest 2 zvládne u některých her a aplikací dokonce 120 Hz.

Velikost a hmotnost: Facebook uvádí, že nový Quest je o 10 % lehčí (17,7 unce, tj. 503 gramů) a je také menší. Stále se jedná o brýle, ale lépe se přenášejí a nosí. Základní pružné popruhy se také lépe sbalí - starší Quest byl díky tvrdším popruhům na cestování objemnější.

Nový ovladač Quest 2 (vlevo) versus původní Quest (vpravo). Stejné rozložení, ale je zde více místa pro opěrky prstů a ovladač je nyní o něco větší.

Nové ovladače a jejich výdrž baterie: Vylepšené ovladače Oculus Touch mají stejná tlačítka, analogové páčky a spouště jako ovladač PlayStation s rozděleným ovládáním. Nové ovladače jsou však větší a robustnější a mají větší plochu pro tlačítka s opěrkou pro palec. Ovladače stále používají tužkové baterie, na rozdíl od dobíjecích, ale vydrží mnohem déle na jednu baterii: na přiložené tužkové baterie vydržely několik měsíců. Kryt baterií se také náhodně nevysouvá, jako se to někdy děje u starších ovladačů Quest.

Knihovna her: Quest 2 nyní používá naprosto stejné hry a aplikace jako Quest. Tato sbírka aplikací je již poměrně rozsáhlá a plná skvělých her pro VR. K dispozici je také řada nových připravovaných her, z nichž mnohé jsou porty stávajících her pro VR na PC nebo konzole. Hrál jsem rané verze připravované hry Rez Infinite, survival battle royale Population One, The Walking Dead: Saints and Sinners a střílečku z pohledu první osoby Warhammer 40,000 Battle Sister. Všechny tyto hry jsou zatím s Questem zpětně kompatibilní, takže majitelé prvního Questu rozhodně nemusí upgradovat. (Aktualizace: Rok od uvedení Questu 2 na trh se v knihovně her stále objevují vynikající tituly).

Co je trochu zklamání

Musíte použít účet na Facebooku: Jak jsem uvedl výše.

K mým větším brýlím není tak přívětivá: Plocha pro oči je u nového modelu Quest o něco menší a pěnové polstrování, které je součástí balení, je pevnější a polstrovanější. Mé brýle se však nyní zdají být o něco více zaseknuté než u staršího modelu Quest. Facebook prodává fit pack (39 dolarů) s několika různými zacvakávacími pěnovými obroučkami pro různé typy obličejů, takže možná budu potřebovat jednu z nich. Ale po měsíci se pěna trochu zlomila a připadala mi lepší.

Nové popruhy na hlavu také nejsou tak pohodlné: Zvolení jednodušších elastických popruhů namísto pevnějšího systému u prvního modelu Quest znamená, že náhlavní souprava je pro mě o něco méně pohodlná. Po několika týdnech zvykání se mi tyto řemínky zdály mnohem lepší, ale samostatně prodávaný řemínek Elite Strap mi na hlavě sedí ještě pohodlněji.

Stejná výdrž baterie náhlavní soupravy, dobíjení trvá dlouho: Sluchátka vydrží 2 až 3 hodiny, což je stejně jako u posledního modelu Quest. Zjistil jsem, že výdrž baterie se může vyčerpat během jediného večera a pak je třeba ji znovu nabít. A dobíjení trvá dlouho - hodinu i déle, což znamená, že si budete muset dát přestávku na VR, ať už se vám to líbí, nebo ne. Facebook ale prodává řemínek Elite Strap s náhradní baterií a užitečným pouzdrem, který mi při dlouhodobějším hraní hodně pomohl.

Přiložený kabel USB-C je nyní mnohem kratší: Původní Quest obsahoval velmi dlouhý kabel USB-C, který se dal použít k nabíjení během hraní nebo k připojení k počítači přes USB-C. Kratší nabíjecí kabel u modelu Quest 2 to znemožňuje, ale hádejte co? Facebook prodává delší kabel (nebo si můžete koupit vlastní pro tethering k PC přes Oculus Link).

Žádné rozšiřitelné úložiště: Myslím, že 128 GB u modelu Quest za 299 dolarů bude stačit na hry a aplikace (předchozí model s 64 GB pojal několik desítek stažených aplikací, ale 128 GB by mělo stačit). Přesto žádné rozšiřitelné úložiště znamená, že je třeba pečlivě vybírat. Nároční uživatelé VR by měli zvážit 256GB variantu.

Černá barva displeje LCD není tak černá jako u původního displeje Quest OLED: Rychle přepínatelný displej LCD na modelu Quest 2 je obecně lepší, ale úroveň černé je zřetelně horší. V potemnělém virtuálním kině nebo při tmavé hře, jako je The Room VR, si mnohem více uvědomuji světlo displeje. (Na druhou stranu, světlé obrázky a texty, jako jsou webové stránky, se zdají být živější).

Nastavení IPD pro mé oči byl trochu proces učení: Starší Quest mi perfektně seděl na oči a měl také posuvník mezipupilární vzdálenosti, který umožňoval přizpůsobit vzdálenost očí téměř každému. Model Quest 2 nahradil posuvník třemi přednastavenými nastaveními oční vzdálenosti (53 mm, 63 mm, 68 mm), které mají vyhovovat většině lidí, ale zpočátku se mi ani s jedním z nich nezdálo vidění stoprocentní. Časem jsem si pásky znovu přizpůsobil hlavě a začal jsem dosahovat lepších výsledků. Pro vaši informaci, mám také silné brýle na předpis.

Na slunečním světle ji opravdu nemůžete používat: Oculus Quest 2 je jako upír - nechte ho v místnosti. Přímé sluneční světlo může způsobit trvalé poškození displejů, pokud paprsky projdou vnitřními čočkami, a když jsem hrál venku, sledování headsetu mělo problémy s nalezením ovladačů. Je to připomínka toho, že VR headsety ještě stále nejsou každodenní věci, které si můžete vzít úplně všude, i když jsem občas dělal nějaké venkovní experimenty.

Možná kouzelná brána k dalšímu, ale co Facebook?

Cesta Facebooku do budoucnosti směřuje k chytrým brýlím s rozšířenou realitou, které dokáží propojit virtuální a reálné prostředí, ale to může být ještě několik let vzdálené. Do té doby by Oculus Quest 2 mohl mít dostatek výkonu na to, aby rozvíjel nové nápady pro imerzivní práci Facebooku. První Quest se během prvního roku své existence hodně změnil a přidal sledování rukou, připojení k počítači a další experimentální funkce. Až se v příštím roce nebo dvou začnou objevovat kompaktnější náhlavní soupravy VR s připojením k mobilním zařízením, mohl by být Quest 2 připraven na ještě více. Jedinou otázkou je, jak daleko to Facebook dotáhne.

Kromě obav z Facebooku a dat je tu také otázka, nakolik je Facebook ve svém VR vesmíru otevřený. Zatímco Quest se snadno propojí s počítači, co budoucnost telefonů? Jak se Quest propojí s aplikacemi, které používáme každý den? Právě teď ne. Ale budoucnost bude o telefonech a tabletech, které se připojí k VR a AR, a Oculus Quest musí být také součástí této budoucnosti.

Zdroje: cnet.com, Unsplash.com, heureka.cz

Nejnovější recenze