V této podrobné recenzi aplikace Canva se podívám na všechny klíčové výhody a nevýhody stále oblíbenější aplikace pro navrhování vizuálních materiálů. Je vhodná pro vaše podnikání? Nebo byste měli zůstat u profesionální desktopové aplikace, jako je například Adobe Photoshop?
Pojďme to zjistit!
Nejprve: klíčová otázka...
Co je to Canva?
Canva je aplikace pro grafický design, jejímž cílem je umožnit vám navrhovat vizuální materiály, aniž byste potřebovali rozsáhlé zkušenosti s grafickým designem. Typicky se nástroj používá k vytváření grafiky pro sociální média, jednoduchých videí, prezentací, diapozitivů, plakátů a dalších vizuálních materiálů - a uživatelům k tomu slouží široká škála přizpůsobitelných šablon a obrázků zdarma, které jim v tom snadno pomohou.
Na rozdíl od tradičních nástrojů pro grafický design, jako jsou Adobe Illustrator a Photoshop, je křivka učení v aplikaci Canva navržena tak, aby byla velmi mírná. To znamená, že její sada funkcí je základnější než u těchto druhů "profesionálních" řešení - ale její cena je také výrazně nižší než u nich.
Společnost Canva, kterou v roce 2013 uvedla na trh podnikatelka v oblasti technologií Melanie Perkins, je nyní velmi oblíbeným řešením pro vytváření návrhů a může se pochlubit více než 100 miliony aktivních uživatelů měsíčně ve více než 190 zemích.
Pomocí tohoto nástroje bylo vytvořeno více než 13 miliard návrhů a ve společnosti nyní pracuje 3 200 zaměstnanců.
Ale jak to vlastně funguje?
Jak Canva funguje?
Canvu můžete používat buď ve webovém prohlížeči, nebo jako aplikaci ke stažení (pro Mac, PC, Chromebook, iOS nebo Android).
Nabízí tři klíčové věci, které vám pomohou při tvorbě návrhu:
- šablony - předpřipravené rozvržení, které můžete použít pro širokou škálu aplikací (například pro tvorbu prezentací, videí, reklam, infografik nebo grafů)
- "elementy" - fotografie, videa a grafiku zdarma, které můžete přidat do šablon Canva
- editor s funkcí přetažení myší, který vám umožní přesouvat prvky v šabloně.
Kromě toho nabízí Canva ovládací prvky pro úpravu řezů písma a barev použitých v šabloně; umožňuje také vytvářet vlastní šablony.
Jedná se o to, že si jednoduše vyberete šablonu, vložíte do ní nějaký obsah, provedete několik úprav a pak svůj návrh vyexportujete pro použití na internetu nebo jako tištěný předmět.
Ale jak snadné je to v praxi?
Snadnost použití
Po přihlášení do aplikace Canva se zobrazí otázka: "Co budete navrhovat?"
Na tuto otázku můžete odpovědět zadáním nápadů na design do poskytnutého vyhledávacího řádku nebo kliknutím na ikony pod ním, čímž získáte přístup k navrhovaným rozvržením pro prezentace, příspěvky na sociálních sítích, videa, tištěné produkty a další.
Ať tak či onak, nakonec získáte širokou nabídku šablon, ze kterých si můžete vybrat. Jednu z nich si můžete vybrat jako výchozí bod pro svůj návrh.
Odtud už stačí šablonu upravit tak, aby vyhovovala vašim potřebám. To provedete tak, že kliknete na jeden z prvků návrhu (text, vizuální prvky atd.) a pomocí ovládacích prvků, které se zobrazí nad ním, tento prvek změníte.
Případně můžete nahradit zástupný obsah vlastními obrázky nebo textem (nebo přidat další obrázky a kopie).
Chcete-li přidat obrázek, můžete buď vyhledat prvek v knihovně "prvků" aplikace Canva (k dispozici jsou jich stovky tisíc a ještě jsem nenarazil na vyhledávací frázi, která by nebyla dostatečně uspokojena).
Kliknutím na prvek jej přidáte do návrhu a můžete snadno změnit jeho velikost tak, aby vyhovoval vašim účelům.
Pokud jde o změnu textu, stačí přepsat stávající kopii nebo pomocí nástroje "text" (na obrázku níže) přidat nové nadpisy nebo hlavní text.
Postup při vytváření návrhu v aplikaci Canva je jednoduchý a její rozhraní je uživatelsky velmi přívětivé - každý, kdo používal textový editor nebo jednoduchý grafický nástroj, zjistí, že křivka učení je poměrně jednoduchá.
(Za zmínku stojí také skutečnost, že rozhraní aplikace Canva je k dispozici ve více než 130 jazycích, což z hlediska snadnosti používání také pomáhá).
Dá se tedy říci, že Canva splňuje svůj cíl zpřístupnit grafický design i lidem, kteří nejsou designéry.
Co takhle přidat do aplikace Canva vlastní zdroje?
Ačkoli je hlavním cílem aplikace Canva poskytnout vám vše, co potřebujete k vytváření návrhů, na jednom místě - fotografie, videa, písma, šablony atd. - umožňuje také importovat vaše vlastní zdroje.
To lze provést prostřednictvím její sekce "uploads", která umožňuje importovat obrázky, videa nebo zvuky do vašeho účtu Canva. (Umožňuje také nahrát vlastní video).
Jakmile nahrajete zdroj, můžete jej jednoduše vzít z nabízených karet 'obrázky', 'videa' a 'zvuk' a vložit do svých projektů.
Do aplikace Canva můžete také přidat vlastní písma - o tom se podrobněji zmíním za chvíli.
Možnosti úprav fotografií v aplikaci Canva
Jakmile do návrhu přidáte fotografii, můžete ji snadno upravit pomocí nástroje pro úpravu fotografií v aplikaci Canva. K němu se dostanete tak, že kliknete na fotografii obsaženou v některém z vašich projektů a poté na tlačítko "upravit obrázek".
Tím získáte přístup k sadě jednoduchých ovládacích prvků, které vám umožní různými způsoby změnit vzhled daného obrázku. K dispozici jsou posuvníky pro úpravu jasu, kontrastu a sytosti a můžete také využít filtry ve stylu Instagramu.
Pokud chcete, můžete obrázky upravovat také prostřednictvím jeho "modálního editoru fotografií" (na obrázku níže). Jedná se o nový, "samostatný" editor obrázků, který umožňuje ořezávat obrázky, aplikovat na ně filtry, odstraňovat jejich pozadí nebo upravovat nastavení barev před jejich přidáním do návrhu.
Můžete také využít možnost 'automatického nastavení' pro korekci barev obrázků.
Výše jsem se krátce dotkl funkce 'odstranění pozadí' aplikace Canva. Jedná se o šikovný nástroj, který, jak už jeho název napovídá, umožňuje odstranit nebo nahradit pozadí z fotografií. Funguje dobře a je užitečný zejména při vytváření fotografií s hlavou pro webové stránky nebo miniatur pro videa na YouTube.
Koneckonců lze říci, že nástroje pro úpravu obrázků v aplikaci Canva mají "ořezaný" charakter. Poskytují vám však přístup k funkcím, které jsou pravděpodobně nejužitečnější, nejdůležitější a nejvýkonnější pro efektivní práci s grafickým designem.
Úprava videí v aplikaci Canva
Kromě toho, že vám Canva umožňuje vytvářet "statické" návrhy, umožňuje také vytvářet videa. Proces tvorby videa funguje v podstatě podobně jako navrhování statického obsahu - vyberete si šablonu, upravíte ji a podle potřeby do videa přidáte klipy.
Klipy můžete buď importovat do sekce pro nahrávání v aplikaci Canva, nebo je můžete přidat z rozsáhlé knihovny stockových videí (kterou najdete v sekci "Prvky"). Případně můžete použít webovou kameru a nahrát video přímo do aplikace Canva.
Samotné klipy lze upravovat - můžete je například oříznout, převrátit nebo animovat. Zjistili jsme však, že když jsme do videí přidávali animace, ne vždy se úspěšně exportovaly; zde může být chyba, kterou je třeba odstranit.
Jednou z konkrétních funkcí úprav, kterou stojí za to vyzdvihnout jako obzvláště působivou, je nová funkce Canva pro odstranění pozadí videa (na obrázku níže).
Ačkoli je tato funkce zatím k dispozici pouze v režimu BETA a funguje pouze u videí o délce do 90 sekund, je velmi účinná při odstraňování rušného pozadí za reproduktory - a používá se stejně snadno jako nástroj Canva pro odstraňování pozadí statických obrázků.
Jakmile máte videoklipy na místě, časová osa vám umožní přetáhnout je na místo, oříznout a vytvořit finální úpravy. Do videa můžete také přidat zvuk z bezplatné knihovny s více než 25 000 hudebními skladbami / zvukovými efekty.
Přestože nabídka funkcí pro tvorbu videa v aplikaci Canva není zdaleka tak rozsáhlá, jako je tomu u specializovaných aplikací pro úpravu videa - nebudete si například moci pohrát s širokou škálou přechodů nebo profesionálně ohodnotit svůj videoobsah - je velmi dobře použitelná a vestavěné knihovny skladových videí a zvuků mohou uživatelům pomoci ušetřit spoustu času a peněz.
Jak získat přístup k 45denní bezplatné zkušební verzi aplikace Canva Pro (poznámka: k dispozici pouze po omezenou dobu)
Canva běžně zpřístupňuje 30denní bezplatnou zkušební verzi "Pro".
Na omezenou dobu však můžete získat přístup k 45denní bezplatné zkušební verzi aplikace Canva Pro zde. Získáte tak přístup ke všem prémiovým návrhářským nástrojům Canva spolu s obrovskou knihovnou stockových obrázků, grafiky, videa a zvuku.
Vytváření prezentací v aplikaci Canva
Klíčové využití aplikace Canva je jako alternativa k aplikaci Microsoft PowerPoint.
Nejsou zde k dispozici všechny zvonky a píšťalky, které nabízí PowerPoint (například zde nejsou 3D modely nebo funkce rovnic, se kterými byste si mohli hrát, a typy grafů, které můžete vytvářet, jsou jednodušší než ty, které můžete vytvářet v PowerPointu).
Nabízený rozsah nástrojů je však stále slušný a rozhraní pro tvorbu prezentací se používá velmi snadno - podle mého názoru snadněji než v aplikaci PowerPoint.
Jednoduché je také nahrávání prezentace; pomocí webové kamery počítače a vestavěného mikrofonu můžete při prezentaci obsahu nahrát své video (v levém dolním rohu prezentace se při tom zobrazí vaše kruhové video - viz zvýrazněná část na snímku obrazovky níže).
Jediný problém, který mám s vytvářením prezentací v aplikaci Canva, se týká jejich exportu: ačkoli je možné prezentaci dokonale vyvést do formátu PowerPoint (PPTX), zahrnuje to zvláštní a neohrabaný proces. Místo toho, abyste k exportu prezentace použili standardní odkaz "stáhnout", musíte použít samostatnou možnost "sdílet" a projít kvůli tomu celou řadu formátů pro sdílení.
Bylo by mnohem lepší, kdybyste mohli jednoduše zvolit export návrhů do formátu PPTX stejným způsobem jako u jiných formátů souborů (o možnostech exportu se podrobněji zmíním za chvíli).
Přínosem je, že aplikace Canva odvádí velmi dobrou práci při exportu do formátu PowerPoint: při testování této funkce jsem s potěšením zjistil, že exportovaná verze vypadá přesně tak, jak vypadala v aplikaci Canva (viz snímek obrazovky níže).
Pokud chcete, můžete do aplikace Canva importovat k úpravám i soubory aplikace PowerPoint. Moje zkušenost s tímto postupem byla méně pozitivní - importované soubory nevypadaly úplně stejně jako v aplikaci PowerPoint. Zčásti to bylo způsobeno výběrem písma (ne všechna písma, která máte nainstalovaná lokálně, budou v Canvě k dispozici), ale ani další prvky návrhu se neimportovaly přesně podle představ.
Import souborů do aplikace Canva
K tématu importu souborů: Canva spustila novou funkci, která umožňuje importovat do platformy širší škálu souborů. Až donedávna jste byli omezeni na import statických obrázků a videosouborů, ale nyní můžete importovat a upravovat také soubory PDF (Adobe Acrobat) a PSD (Adobe Photoshop).
Tuto novou funkci importu jsem vyzkoušel se souborem PSD a fungovala skvěle - všechny vrstvy obrázků byly importovány v pořádku a daly se snadno upravovat.
Vytváření dokumentů pomocí aplikace Canva
Nejvýznamnějším nedávným přírůstkem do sady funkcí aplikace Canva je nová funkce "Dokumenty Canva". Jak už její název napovídá, umožňuje vytvářet dokumenty a v případě potřeby ji lze použít jako jednoduchou alternativu k aplikacím pro stolní publikování, jako je Microsoft Word.
Pomocí funkce Canva Docs můžete při vytváření dokumentu využívat všechny návrhářské nástroje, šablony, sady značek a skladové vizuály Canva, což vám umožní rychle vytvářet atraktivní a značkový obsah, který "vystupuje" ze stránky nebo obrazovky.
Ačkoli byste technicky mohli podobné dokumenty vytvářet pomocí nástrojů, jako je Microsoft Word nebo Dokumenty Google, proces jejich tvorby by pravděpodobně trval mnohem déle a všechny obrázky pro dokumenty byste museli získávat mimo samotné aplikace.
Přesto Canva Docs ještě nenahrazuje profesionální aplikaci pro stolní publikování - zkuste do dokumentu Canva vložit obsah, použít pokročilé značení nebo přidat čísla stránek a zjistíte proč!
Zklamáni budete také v případě, že doufáte, že v aplikaci Canva Docs vytvoříte něco pro úpravy ve Wordu: v současné době je možný pouze export dokumentů do formátu PDF (přesto je k dispozici spousta nástrojů, které můžete použít pro převod souborů PDF do formátu Microsoft Word).
Ale Canva Docs nabízí něco jedinečného, co v tradičních aplikacích pro stolní publikování zatím nenajdete: svůj nový nástroj "Magic Write". Jedná se o generátor textu "poháněný umělou inteligencí" (trochu podobný povaze aplikace Chat GPT), o kterém Canva tvrdí, že dokáže automaticky vytvořit obsah vašeho dokumentu - zadáte mu název článku nebo odstavce a necháte ho, aby za vás vymyslel kopii.
Při mých testech nebyla kopie, kterou Magic Write poskytl, špatná - ale vyskytly se problémy s přesností.
Například když jsem požádal aplikaci Canva Docs, aby mi poskytla shrnutí historie skupiny The Beatles, poskytla mi gramaticky nezávadný a v zásadě správný odstavec o počátcích skupiny - ale také podivnou část o jejich "závěrečné éře", která zřejmě "trvala od roku 1970 až do jejich rozpadu v roce 1970".
Nejvíce se mi program Magic Write osvědčil při získávání nápadů na struktury dokumentů. V rámci testu jsem ji požádal, aby mi poskytla osnovu příspěvku na blog, ve kterém porovnáváme dvě platformy pro elektronické obchodování, o kterých často píšeme, Wix a Shopify - a nadpisy obsahu, které navrhla, na mě udělaly docela dobrý dojem (výsledky testu najdete na snímku obrazovky níže). Poskytnuté nadpisy rozhodně odrážely typ sekcí, které obvykle používáme v našich srovnáních elektronických obchodů.
Koneckonců funkce Magic Write v aplikaci Canva Docs má před sebou ještě dlouhou cestu, než by mohla vytvářet skutečně použitelné kopie pro uživatele aplikace Canva. Je však dobrá při generování nápadů, které mohou být podkladem pro to, jak postupovat při vytváření textového obsahu.
Vytváření grafů v aplikaci Canva
Ačkoli je Canva obvykle považována především za nástroj pro tvorbu grafiky pro sociální média, nabízí také několik opravdu užitečných (a často přehlížených) funkcí pro tvorbu grafů a diagramů.
V aplikaci Canva můžete vytvořit až 11 různých typů grafů, včetně sloupcových, spojnicových, koláčových, histogramů a dalších.
Funkce se používá mimořádně snadno - jednoduše zadáte data do tabulky na levé straně rozhraní aplikace Canva, kterou pak aplikace Canva automaticky změní na graf nebo diagram (viz obrázek níže).
Tyto grafy lze exportovat do různých formátů souborů nebo vložit na webové stránky pomocí úryvku kódu (druhý způsob prezentace vám dává možnost aktualizovat data v aplikaci Canva a automaticky zobrazovat nejaktuálnější grafy na vašich stránkách).
Pro mě je to význačná funkce nástroje, která vám poskytuje opravdu jednoduchý způsob prezentace statistik mimořádně atraktivním a značkovým způsobem.
Exportování projektů
Jakmile v aplikaci Canva vytvoříte návrh nebo video, můžete je exportovat do různých formátů, konkrétně:
- PNG
- JPG
- PDF (nízké rozlišení a tisková kvalita).
- SVG
- MP4
- GIF
- PPTX
Pravdu řečeno, ve srovnání s profesionálními návrhářskými nástroji (nebo dokonce podobnými "profi" nástroji, jako je Adobe Express) je to poměrně malá nabídka výstupních formátů a představuje jednu z hlavních nevýhod aplikace Canva.
Pokud používáte profesionální balík pro úpravu grafiky nebo videa, budete schopni exportovat svůj obsah do téměř jakéhokoli formátu, který jde - ale Canva zde opravdu omezuje vaše možnosti.
Významné je, že nemůžete exportovat do formátu PSD aplikace Adobe Photoshop, což znamená, že pokud chcete začít návrh v aplikaci Canva a poté jej poslat profesionálnímu grafikovi k vylepšení, máte smůlu.
(Existují řešení, jak tuto situaci vyřešit - zahrnují převod souborů do formátu PDF a použití nástrojů třetích stran k oddělení vrstev - ale jsou neohrabaná).
A k dispozici je pouze jeden formát pro export videa: MP4 (bez možnosti nastavení jeho velikosti nebo kvality).
No, abychom byli spravedliví, Canva svými výstupními formáty pokrývá základy a mnoho jejích uživatelů skutečně nebude potřebovat spoustu dalších formátů; hlavním cílem produktu je umožnit lidem rychle tvořit a jednoduše exportovat. Pro většinu aplikací bude rozsah exportních formátů vyhovovat (zejména pokud používáte Canvu k vytváření obsahu, který je určen ke konzumaci online).
Někteří uživatelé však budou postrádat flexibilitu výstupu do formátu, který si sami zvolí.
A když už mluvíme o flexibilitě...
Nástroj Magická změna velikosti v aplikaci Canva
Obzvláště užitečnou funkcí aplikace Canva je její nástroj "Magic Resize", který umožňuje opravdu snadno přepracovat stávající návrhy pro různé platformy. Můžete vzít existující návrh a pak jej pomocí nástroje Magic Resize automaticky přeformátovat tak, aby vyhovoval různým kanálům sociálních médií.
Jinými slovy, z banneru příspěvku na blogu můžete obvykle pouhým kliknutím na tlačítko vytvořit obrázek příspěvku na Facebooku nebo miniaturu videa na YouTube.
Vkládání projektů Canva
Je důležité si uvědomit, že ne vždy musíte projekt Canva exportovat do formátu souboru. Pokud návrh zobrazujete v digitální podobě, můžete jej také vložit.
To provedete tak, že jednoduše převezmete kousek kódu z aplikace Canva a přidáte jej na své webové stránky. Tímto způsobem se váš projekt zobrazí - ale co je zásadní, automaticky se do něj promítnou všechny změny, které v něm provedete v aplikaci Canva.
Zajištění konzistence značky pomocí aplikace Canva
Jak jsme viděli výše, Canva poskytuje uživatelům spoustu nástrojů a obsahu pro tvorbu marketingových materiálů - šablony, grafiku, stock fotografie, videa atd. Teoreticky byste je všechny mohli použít k návrhu svých prostředků, aniž byste se museli uchýlit k něčemu dalšímu.
Pomocí aplikace Canva můžete dokonce vytvořit celou identitu značky - tj. vytvořit v ní logo, definovat paletu barev a vybrat písma pro svou značku z rozsáhlé nabídky, která je v rámci platformy k dispozici.
Ve skutečnosti jsou v aplikaci Canva k dispozici "navrhované" identity značky - barevné palety a písma.
V praxi však většina firem bude muset nakonfigurovat aplikaci Canva tak, aby mohla vytvářet návrhy odrážející stávající identitu značky.
Za tímto účelem nabízí Canva možnost vytvořit "sadu značky"
To vám umožní:
- přidat logo značky
- definovat paletu barev
- nahrát vlastní písmo.
V placených plánech si můžete vytvořit více sad značek (100 v plánu "Canva Pro" a 300 v plánu "Canva pro týmy").
Po vytvoření sady značek můžete kdykoli při tvorbě v aplikaci Canva použít/přidat do návrhu libovolné z těchto prostředků značky.
V plánu "Canva pro týmy" získáte v sekci "Značka" také několik dalších funkcí, které vám pomohou udržet konzistenci značky ve všech vašich návrzích:
- sekci "šablony značky", kde můžete vytvářet a ukládat opakovaně použitelné šablony značky
- sekci "kontroly značky" (na obrázku níže), kde můžete omezit možnost členů týmu používat barvy nebo písma, která nejsou součástí oficiálních směrnic vaší značky.
Pokud máte nějaké další prostředky značky, které pravidelně používáte jako součást brandingu - například fotografie, pozadí atd. můžete je přidat do sekce "uploads" v aplikaci Canva.
Popravdě řečeno, asi bych byl raději, kdyby tyto prvky mohly být také přidány do sady značek (třeba pod hlavičkou 'brand assets' nebo podobně).
Jinak ale sada značek funguje velmi dobře a pomáhá zajistit, aby všechny materiály vytvořené pomocí aplikace Canva pevně držely značku.
Vyzkoušejte si Canva Pro zdarma - na 45 dní
Canva v současné době zpřístupňuje čtenářům Recenzes 45denní zkušební verzi aplikace Canva Pro zdarma. Získáte tak plný přístup ke všem funkcím a prostředkům aplikace Canva Pro na několik týdnů a můžete také exportovat všechny své návrhy. Přístup k této prodloužené zkušební verzi získáte kliknutím sem - upozorňujeme však, že tato nabídka bude k dispozici pouze po omezenou dobu.
Organizace práce a spolupráce v aplikaci Canva
Organizace práce v aplikaci Canva je poměrně jednoduchá. Jednoduchá struktura složek umožňuje vytvářet složky, do kterých se ukládají vaše návrhy.
Pokud využíváte tarif "Canva pro týmy", lze tyto složky sdílet s ostatními členy týmu, kteří pak mohou upravovat všechny návrhy, které obsahují. Funguje to podobně jako Dropbox a další služby pro sdílení - složku jednoduše nasdílíte s členem týmu zadáním jeho e-mailové adresy do nastavení složky.
Jediná věc, kterou je zde třeba si uvědomit, je, že pro sdílení složky s členem týmu je třeba nejprve vytvořit "tým" v aplikaci Canva.
Plán 'Canva pro týmy' vám ve výchozím nastavení poskytuje 5 uživatelských účtů, přičemž při přidání dalších účtů pro členy týmu se na tento plán vztahují další poplatky.
Můžete zálohovat projekt Canva?
Ačkoli Canva používá tradiční přístup k organizaci návrhů založený na souborech a složkách, je důležité poznamenat, že ve skutečnosti neexistuje způsob, jak zálohovat své projekty pomocí této platformy.
Smazané soubory můžete obnovit po stanovenou dobu - po odstranění návrhu jsou po dobu 30 dnů uchovávány ve složce koše, než jsou trvale odstraněny (pokud odstraníte tým, lze tento tým a jeho obsah obnovit až po dobu 14 dnů).
Ačkoli jsou tyto ochranné lhůty vítané, nenahradí možnost zálohovat projekty do zařízení a znovu je importovat v případě náhodného smazání projektu (nebo ztráty přístupu k účtu Canva).
Ano, můžete exportovat své soubory do formátů PNG, JPG atd. - ty však zploští všechny vrstvy vašeho projektu, což znamená, že při opětovném importu do aplikace Canva již nebudou upravitelné.
Tvorba webových stránek pomocí aplikace Canva
Kromě toho, že můžete pomocí aplikace Canva vytvářet vizuální prostředky, můžete ji technicky použít také k tvorbě webových stránek.
Je však třeba říci, že pomocí této platformy lze vytvářet pouze velmi jednoduché webové stránky - pomocí Canvy můžete vytvořit jednostránkový web "brožuru", ale to je asi tak všechno. Stránky, které můžete pomocí Canvy vytvořit, vypadají velmi profesionálně a značkově, ale můžete zapomenout na to, že byste do nich zakomponovali věci jako složitou navigační strukturu nebo elektronický obchod.
Zjednodušeně řečeno, i když si pomocí aplikace Canva můžete vytvořit jednoduchou online prezentaci (a spousta lidí to udělala: podle společnosti Canva více než 2 miliony), neposkytuje vám takové profesionální funkce pro tvorbu webových stránek, jaké mají tvůrci stránek jako Shopify nebo Squarespace.
Tvůrce stránek však může být pro potřeby některých uživatelů vhodný - pokud potřebujete pouze základní stránku s životopisem, několika kopiemi a několika obrázky, splní svou úlohu dobře. K dispozici je přibližně 840 šablon návrhu webu, které můžete snadno naplnit obsahem webu.
Po vytvoření webu jej můžete buď publikovat na bezplatné adrese webu Canva (yoursitename.my.canva.site), zakoupit pro něj novou doménu prostřednictvím služby Canva (pouze při použití verze pro stolní počítače), nebo jej namapovat na doménu, kterou již vlastníte.
Tvorba produktů pomocí aplikace Canva
Dalším zajímavým aspektem aplikace Canva je skutečnost, že pomocí této platformy můžete skutečně vyrábět fyzické produkty.
Chcete-li tak učinit, přejděte do její sekce "Tiskové produkty", kde lze navrhnout širokou škálu předmětů (celkem 36 různých produktů) a zakoupit je.
Mezi ně patří:
- pouzdra
- trička
- tote bagy
- přáníčka
- kancelářské potřeby (zápisníky, brožury, diáře atd.)
- fotodárky (knihy, hrnky, potisky atd.)
- marketingové tiskoviny včetně cedulí na dvoře a zatahovacích bannerů.
Příjemným "etickým" doplňkem je, že Canva provozuje ekologický program, který kompenzuje dopad výroby produktu prostřednictvím platformy na životní prostředí: za každou uskutečněnou objednávku Canva zasadí jeden strom.
Koneckonců bych však možnost výroby produktů Canva považoval spíše za "příjemnou" funkci než za základní.
V první řadě jsou všechny dostupné produkty poměrně drahé, což znamená, že nemůžete něco skutečně vyrobit, přirážet na to a prodat to někomu jinému. Například pořizovací cena trička se pohybuje kolem 25 dolarů.
Druhé, počet, který můžete najednou objednat, je omezen - při testování funkce byl jakýkoli předmět, který jsem se pokusil vyrobit, omezen na 50 kopií. Tím se tato možnost stává nevhodnou pro každého, kdo chce vyrábět předměty ve velkém.
Nakonec stojí za zmínku, že tištěné produkty vytvořené pomocí této funkce zatím nelze odesílat do všech zemí (to je problém zejména v případě afrických zemí).
Aplikace a integrace
Stejně jako řada jiných produktů SaaS (software jako služba) poskytuje Canva řadu aplikací a integrací, které přidávají funkce nebo pomáhají k přehlednější integraci s jinými oblíbenými službami.
V době psaní tohoto článku jich bylo aktuálně k dispozici 119, které najdete v jejím "adresáři aplikací", na obrázku níže.
Nabízené aplikace se většinou týkají přidávání speciálních efektů do snímků nebo jejich retušování.
Dostupné integrace zpravidla pomáhají importovat do aplikace Canva obrázky nebo videa z jiných aplikací. Účet Canva můžete například propojit se službami, jako jsou Fotky Google, Mapy Google, Microsoft Teams, YouTube a Facebook, a přenést z nich obsah (který pak můžete začlenit do svých návrhů).
Obzvláště užitečnou aplikací pro mnoho uživatelů bude aplikace "Smartmockups". Ta vám umožní vidět, jak bude váš návrh vypadat v kontextu "reálného světa" - například na obálce knihy, v rámečku obrázku, ve smartphonu atd; může sloužit jako vestavěná alternativa k podobnému generátoru maket 'PlaceIt'.
Pokud hledáte originální obrázky, které byste mohli použít ve svých návrzích, mohla by vás zaujmout nová aplikace generátoru 'text to image' od společnosti Canva (v současné době je k dispozici v režimu BETA).
Tato aplikace vám umožní zadat frázi, která se díky kouzlu umělé inteligence (AI) automaticky převede na nový obrázek za vás. K dispozici je šest stylů, včetně fotografií, kreseb a maleb.
Tuto aplikaci jsem vyzkoušel tak, že jsem do aplikace Canva zadal frázi "David Bowie jí sýr" a dostal jsem následující výsledek:
Pěkně bizarní, ale líbilo se mi to!
Je však zvláštní, že jsem nenašel žádnou aplikaci Canva pro populární tvůrce webových stránek, jako jsou WordPress, Wix, Squarespace a Shopify. To všechno jsou služby, kterým by integrace s aplikací Canva rozhodně prospěla, protože se skvěle hodí pro tvorbu webové grafiky, maket produktů a bannerů na blogy.
O služby e-mailového marketingu je však postaráno - k dispozici jsou integrace pro oblíbené nástroje jako Mailchimp, Constant Contact a Activity Messenger.
Pokud vám nabízené aplikace nestačí, vždy můžete zvážit vytvoření vlastní - vývojářská platforma pro Canvu poskytuje přístup k rozhraní API platformy a umožňuje vytvářet vlastní "rozšíření obsahu", která umožňují různými způsoby integrovat Canvu s dalšími nástroji. (Samozřejmě k tomu budete potřebovat vývojářské dovednosti.)
Používání aplikace Canva v mobilních telefonech
Jak jste si jistě všimli ze snímků obrazovky v tomto příspěvku, tuto recenzi aplikace Canva jsem z velké části založil na verzi aplikace pro prohlížeč (pro pořádek dodejme, že verze pro počítače s operačními systémy Mac OS a Windows jsou tomu velmi podobné).
Kanvu však můžete používat i na mobilním zařízení, a to díky aplikacím pro systémy iOS a Android, které jsou pro tuto platformu k dispozici.
V obchodě s aplikacemi Google Play získala aplikace mimořádně vysoké hodnocení - 4,8 hvězdičky z 5; uživatelé systému iOS se však zdají být méně nadšeni a udělují jí pouze 3,4 hvězdičky z 5.
Při vlastním testování aplikace jsem zjistil, že se opravdu snadno používá a poskytuje rozhraní, které je svým charakterem velmi podobné verzi pro stolní počítače (i když trochu zmenšené!).
A nemluvíme zde o ořezané verzi platformy; s aplikací Canva můžete na chytrém telefonu odvést seriózní práci.
Přesto bych se přikláněl k tomu, abych pokud možno používal prohlížečovou nebo desktopovou verzi aplikace Canva: úprava fotografií a videí v telefonu je poměrně pracná a moc mě to nebaví!
Ale pro lidi, kteří jsou na cestách a chtějí opravdu rychle sestavit elegantně vypadající video pro platformy sociálních médií, jsou mobilní aplikace Canva vynikající volbou.
Zákaznická podpora
Zákaznickou podporu společnosti Canva můžete využít dvěma způsoby.
První je centrum nápovědy Canva, které obsahuje prohledávaný archiv zdrojů nápovědy a návodů, jak na to.
Dále je k dispozici e-mailová podpora. Formulář pro tuto podporu je snadno přístupný - u některých jiných online aplikací se kontaktní údaje zobrazí až poté, co nejprve vyhledáte řešení svého problému v centru nápovědy, ale u Canvy je jejich nalezení velmi snadné (zadání "kontaktovat podporu Canva" do Googlu by vás mělo vyřešit poměrně rychle).
Co se týče doby vyřízení dotazů na podporu, ta se liší podle plánu:
- Canva Pro - do 24 hodin
- Canva pro týmy - prioritní podpora do 24 hodin
- Tisk - do 24 hodin
- Neziskové a vzdělávací organizace - do 48 hodin
- Canva Free - 1 týden
Je škoda, že není k dispozici telefonická nebo živá podpora, ale skutečnost, že uživatelé bezplatného plánu Canva dostanou podporu, je chvályhodná a vzhledem k nízké cenové hladině Canvy je celkem pochopitelné, že zákaznický servis je pouze e-mailový.
A když už mluvíme o cenách...
Cena a poměr ceny a kvality
Dosud jsme se zabývali všemi klíčovými funkcemi aplikace Canva; nikoli však její cenou. Ponořme se do ní nyní.
Cenové plány aplikace Canva
Existují tři hlavní verze aplikace Canva, které je třeba zvážit:
- Canva Free - 0 USD měsíčně
- Canva Pro - 12,99 USD měsíčně (pro jednoho uživatele)
- Canva for Teams - variabilní ceny (od 14,99 USD měsíčně až pro 5 uživatelů)
Pokud si plán Canva zaplatíte na roční bázi, uplatní se sleva 16 %.
Po prověření jsou vzdělávacím organizacím poskytovány bezplatné nebo zvýhodněné plány; neziskové organizace mohou Canvu používat zdarma.
Co se týče rozdílů mezi těmito třemi plány, je třeba si dát pozor na následující klíčové věci:
- Místa - počet uživatelů se liší podle plánu, přičemž bezplatný plán i plán Canva Pro poskytují pouze jeden uživatelský účet a plán "Canva for Teams" umožňuje zakoupit více míst.
- Šablony - placené plány poskytují podstatně více šablon než ten bezplatný. V plánech 'Canva Pro' a 'Canva for Teams' získáte neuvěřitelných 610 000 šablon, se kterými si můžete hrát (v plánu za 0 USD však stále máte přístup k velmi štědrým 250 000 šablonám zdarma).
- Obrázky a videa - v placených plánech máte přístup k více než 100 milionům stock fotografií, videí a grafiky; v bezplatném plánu máte k dispozici velkou škálu fotografií a grafiky ("stovky tisíc", jak uvádí Canva), ale žádná videa.
- Značkové sady - pokud chcete v Canvě snadno používat vlastní barvy a písma, musíte mít placený plán. V plánu "Pro" můžete vytvořit až 100 sad značek, v plánu "Canva pro týmy" je limit 300.
- Úložiště prostor - v bezplatném plánu máte k dispozici 5 GB cloudového úložiště, v plánu "Pro" 1 TB a v plánu "Canva pro týmy" 1 TB na uživatele.
- Průhledná pozadí - pokud chcete vyvést návrh s průhledným pozadím, musíte mít prémiový plán.
- Ovládací prvky uživatele - pouze plán "Canva pro týmy" poskytuje ovládací prvky nad tím, co lze do aplikace Canva nahrávat nebo upravovat.
- Podpora - jak bylo uvedeno výše, doba odezvy je rychlejší, pokud používáte profesionální verzi aplikace Canva (přičemž doba vyřízení dotazů je výrazně rychlejší u plánu "Canva pro týmy").
(Poznámka: naše srovnání Canva Pro vs. Free podrobněji rozepisuje některé z těchto rozdílů ve funkcích).
Výhodný poměr ceny a výkonu
O tom není pochyb: Canva vám za vaše peníze nabízí hodně peněz.
Za relativně malý měsíční poplatek můžete využívat přístup k široké škále návrhářských nástrojů a vizuálních prostředků, které vám umožní extrémně rychle vytvářet mimořádně profesionální výsledky.
Nejen vy, nutně - 5 míst je ve výchozím nastavení zahrnuto v účtu "Canva for Teams" za 14,99 USD. To představuje při jakémkoli srovnání velmi dobrou hodnotu, zejména pro majitele malých firem s nízkým rozpočtem.
A když si uvědomíte, že měsíční poplatek 12,99 až 14,99 USD je často nižší než částka, kterou byste zaplatili za jednu fotografii od Getty nebo ISTOCK, ale poskytuje vám přístup k milionům stockových obrázků a videí, je tento pocit výhodnosti ještě výraznější.
Je však třeba upozornit, že Canva kupodivu zdražuje v přepočtu na uživatele, pokud si zakoupíte více účtů (u jiných aplikací je tomu často naopak). Například pokud máte na účtu Canva 5 uživatelů, průměrný měsíční poplatek za jednoho uživatele činí jen 2,99 USD. Pokud však zvýšíte počet uživatelů na 50, cena za uživatele se zvýší na 12,85 USD za uživatele.
I tak je ale třeba mít na paměti, že mnoho firemních aplikací vyžadujících měsíční předplatné stojí obvykle mnohem více než Canva - například námi recenzované aplikace pro SEO se obvykle pohybují v cenovém rozpětí od 99 do 400 USD měsíčně a mají extrémně malý počet míst. Takže navzdory poněkud zvláštnímu přístupu Canvy k cenám míst se stále snažím vybavit si nějaký produkt, který jsme doposud recenzovali a který by nabízel tolik funkcí za tak nízkou cenu.
Srovnání videa Canva Free vs. Pro
Závěr recenze aplikace Canva
Celkově vzato je Canva opravdu solidní, snadno použitelná aplikace, která je nabitá funkcemi usnadňujícími navrhování vizuálních prostředků. I když ne vždy nahradí profesionální nástroj pro grafický design nebo aplikaci pro úpravu videa, její používání je podstatně jednodušší než používání takových nástrojů a v mnoha souvislostech odvede práci stejně dobře jako ony (a navíc levněji).
Hlavní nevýhodou aplikace Canva je skutečnost, že její výstupní formáty jsou omezené, neexistuje možnost zálohování projektů a podpora je poskytována pouze e-mailem. Z těchto tří nedostatků je problém výstupních formátů nejvýznamnější, protože omezuje možnost začít návrh v aplikaci Canva a nechat ho dokončit profesionálním designérem v jiné aplikaci. Ale vzhledem k tomu, jak je Canva levná, je těžké cítit se těmito opomenutími příliš otráveně.
Nechám vás tu se shrnutím hlavních výhod a nevýhod aplikace Canva a níže najdete také informace o některých alternativních nástrojích.
Klíčové výhody a nevýhody aplikace Canva
Přednosti používání aplikace Canva
- Je mimořádně výhodná - za velmi malý měsíční poplatek můžete vy a několik dalších uživatelů získat přístup k řadě návrhářských nástrojů a milionům přibalených grafik, fotografií a videí.
- Funkce Canva se velmi snadno používají, i když nemáte žádné grafické dovednosti.
- Plán zdarma je velmi dobře použitelný, a dokonce je dodáván s podporou.
- Jeho možnost sady značek a způsob, jakým umožňuje nahrávat vlastní fotografie a písma, usnadňují zajištění konzistence značky napříč návrhy vytvořenými v aplikaci Canva.
- Skýtá fantastický způsob, jak nejen vytvářet propagační materiály, ale díky svým grafickým funkcím také statistiky.
- Pokud máte tarif "Canva pro týmy", zjistíte, že Canva velmi usnadňuje spolupráci na návrzích.
- Její nástroj 'Magic Resize tool' umožňuje mimořádně snadno vytvářet velké množství vizuálních prostředků najednou.
- Mobilní aplikace Canva je mimořádně funkční a hodí se zejména pro vytváření vizuálních prostředků 'na cestách' pro účely marketingu na sociálních sítích.
- Snadno s ní vyrobíte jednorázové tiskoviny.
Nevýhody používání aplikace Canva
- Formáty, do kterých můžete své vizuály vyvést, jsou poměrně omezené, přičemž obzvláště vadí absence možnosti "exportovat do PSD".
- Canva je online nástroj pro grafický design - pokud tedy nemáte přístup k internetu, nebudete moci pracovat na žádném ze svých návrhů.
- Neexistuje žádný zřejmý způsob zálohování vašich projektů.
- Neexistuje telefonická podpora.
- Škála poskytovaných aplikací a integrací je poměrně omezená.
- Verze zdarma, ačkoli je obecně velmi užitečná, neumožňuje exportovat obrázky s průhledným pozadím.
- Nová funkce "Magic Write" je sice užitečná pro generování nápadů na obsah, ale zatím není vhodná pro vytváření profesionálních kopií.
Naše celkové hodnocení: 4,7 / 5
Alternativy k aplikaci Canva
K dispozici je poměrně dost alternativ k aplikaci Canva.
Alternativy založené na prohlížeči
Pokud jde o aplikace založené na prohlížeči, mezi hlavní alternativy patří Visme, Adobe Creative Cloud Express (dříve Adobe Spark) a VistaCreate (dříve Crello). Jedná se o podobně dostupné nástroje pro grafický design, které umožňují neprofesionálním návrhářům snadno vytvářet vizuální materiály. (Ještě jsme je všechny nehodnotili, ale máme k dispozici srovnání Visme vs. Canva a Adobe Express vs. Canva)
Aplikace Adobe
Je lákavé považovat desktopové aplikace Adobe, jako je Photoshop, Illustrator a Premiere (a další nástroje, které získáte v rámci předplatného služby Adobe Creative Cloud), za přímé alternativy k aplikaci Canva. Ve skutečnosti se však jedná o zcela odlišná zvířata.
Zatímco Canva obsahuje vestavěnou knihovnu grafiky, stock fotografií a videí, při používání aplikací Adobe musíte často získávat zdroje "mimo" ně. Přesto jsou to ale skvělé nástroje, s nimiž můžete sestavovat vizuální prostředky, a nakonec jsou podstatně funkčnější než Canva.
Nástroje pro tvorbu webových stránek
Ačkoli lze Canvu technicky použít jako nástroj pro tvorbu webových stránek, pravdou je, že pro tvorbu webových stránek jsou k dispozici výrazně lepší platformy - jen několik příkladů: Squarespace, Webflow, Wix a Shopify.
Časté dotazy k recenzi aplikace Canva
Jaké jsou výhody aplikace Canva?
Hlavními výhodami aplikace Canva jsou snadné použití, nízká cena a množství funkcí - můžete s ní nejen navrhovat vizuální obsah, ale také nástroj používat k vytváření videí, prezentací a dokonce i webových stránek.
Jaké jsou nevýhody aplikace Canva?
Hlavní nevýhodou aplikace Canva je, že její nabídka výstupních formátů je poměrně omezená, což znamená, že projekty exportované z této platformy nemohou profesionální grafici snadno upravovat v jiných nástrojích. Mezi další nevýhody patří skutečnost, že pro nástroj není k dispozici telefonická podpora a jeho možnosti zálohování vaší práce jsou omezené.
Je Canva vhodná pro začátečníky?
Canva se používá velmi snadno. K vytváření projektů pomocí tohoto nástroje nebudete potřebovat žádné grafické dovednosti (i když cit pro design vám samozřejmě pomůže).
Můžu Canvu používat zdarma?
Ano. K dispozici je zkrácená bezplatná verze, případně můžete využít 45denní bezplatnou zkušební verzi "Canva Pro".
Jak jsme tento produkt testovali - a proč můžete této recenzi věřit
Tento produkt jsme testovali prostřednictvím nezávislého výzkumu a hlavně praktických zkušeností s ním.
Pravidelně používáme Canvu pro vytváření vlastních vizuálních prostředků a máme rozsáhlé znalosti o tom, jak tento nástroj funguje. Tato recenze Canvy je tedy založena na vytváření mnoha návrhů a videí od nuly; úpravách stávajících návrhů a používání aplikací Canva ve spojení s tímto nástrojem.
A konečně, máme přísné zásady poctivosti - ačkoli k financování našeho výzkumu a testování využíváme partnerskou reklamu, snažíme se být ve všech závěrech 100% nestranní.
Zdroje: stylefactoryproductions.com, Unsplash.com