Co je Dropshipping? (2023) - Jednoduchý průvodce pro začátek

Co je dropshipping? A měli byste ho používat jako obchodní model? V tomto průvodci vám na tyto otázky odpovíme, probereme všechny klady a zápory dropshippingu a poskytneme vám cheatsheet pro zahájení dropshippingového podnikání.

Co je dropshipping? A měli byste ho používat jako obchodní model? V tomto průvodci vám na tyto otázky odpovíme, probereme všechny klady a zápory dropshippingu a poskytneme vám cheatsheet pro zahájení dropshippingového podnikání.

Tento zdroj můžete využít dvěma způsoby: buď se můžete podívat na našeho videoprůvodce dropshippingem, který najdete níže, nebo si můžete přečíst celý příspěvek, který obsahuje podrobnější informace o tom, jak s ním začít. Pro dosažení nejlepších výsledků doporučujeme udělat obojí!

Definice dropshippingu

Dropshipping je obchodní model, při kterém nevyrábíte, nenakupujete, neskladujete ani nedodáváte žádné produkty. Místo toho přijímáte objednávky produktů prostřednictvím internetového obchodu a předáváte je dodavateli. Dodavatel vám poté naúčtuje poplatky a odešle zboží zákazníkovi.

Jaké jsou výhody dropshippingu?

Dropshipping je rychle rostoucí odvětví, jehož hodnota se v roce 2023 bude pohybovat v rozmezí 150 až 200 miliard dolarů (podle odhadů by se jeho hodnota mohla do roku 2026 zvýšit až na 476 miliard dolarů).

Dropshipping má několik výhod, které vedly k tomuto prudkému nárůstu popularity.

1. Dropshipping nevyžaduje velký počáteční kapitál

Hlavní výhodou dropshippingu je, že k jeho zahájení nepotřebujete mnoho kapitálu. Při dropshippingu se stáváte "prostředníkem": přirážíte na produkty, které nikdy nenakoupíte, neskladujete ani nedodáváte. Protože nemusíte utrácet spoustu peněz za zásoby, které možná nikdy úspěšně neprodáte, je dropshipping v konečném důsledku nízkonákladový a málo rizikový způsob, jak začít podnikat.

2. Průběžné provozní náklady jsou velmi nízké

Kromě toho, že dropshipping představuje nízkonákladový způsob zahájení podnikání, umožňuje také levný provoz podniku. Nevyžaduje, abyste platili za skladovací prostory nebo zaměstnance; podnikání můžete technicky provozovat sami pouze pomocí notebooku a poměrně levného softwaru.

Budete potřebovat rozpočet na online reklamu svého obchodu - kolik na ni ale vynaložíte, záleží jen na vás (online reklamní platformy vám zpravidla umožní utratit za reklamu tolik, kolik chcete, a poskytnou vám nástroje, pomocí kterých můžete zjistit, které reklamy přinášejí návratnost investic).

3. Můžete prodávat širokou škálu produktů

Při dropshippingu nejsou kladena žádná omezení na to, co můžete prodávat online. K dispozici je obrovské množství dropshippingových dodavatelů, kteří vám dodají obrovské množství produktů - to znamená, že máte velkou flexibilitu, pokud jde o výklenek, ve kterém chcete dropshippovat, a mnoho různých možností prodeje pro váš internetový obchod.

Proti tomu, pokud si vyrábíte vlastní produkty nebo je získáváte konvenčnějšími způsoby, může být obtížnější působit v určitých výklencích, poskytnout zákazníkům na výběr stejně širokou škálu produktů nebo vytvořit příležitosti k upsellingu.

4. Svůj podnik můžete provozovat odkudkoli

Dropshippingové podnikání vás nesvazuje: pokud máte připojení k internetu a počítač, můžete ho provozovat odkudkoli.

5. Není náročný na pracovní sílu

Na rozdíl od podnikání, které zahrnuje prodej vlastních výrobků (nebo skladování cizích výrobků), není dropshipping náročný na práci. Nemusíte se starat o shánění skladových prostor; balení zboží; přepravu výrobků; řešení vrácení výrobků; ani o správu zásob.

Budete muset vyřizovat dotazy zákazníků, ale celkově je pracovní zátěž spojená s dropshippingem mnohem menší než u mnoha jiných online podniků.

6. Snadno se škáluje

Pro škálování některých typů online podnikání je třeba investovat velké prostředky do zaměstnanců, systémů a zásob - a někdy velmi radikálně změnit provoz, abyste zajistili trvalý růst.

To v případě dropshippingu opravdu neplatí - kromě investic do marketingu nemusíte k růstu tohoto typu elektronického obchodu vynakládat velké prostředky ani nic moc měnit. Většina infrastruktury dropshippingového podniku může zůstat víceméně stejná - jde jen o to, aby přes ni procházelo více objednávek.

7. Snadno se s ním experimentuje

Protože je založení dropshippingového podnikání relativně bezrizikové, máte velkou svobodu experimentovat a zkoušet různé věci. Změna značky vašeho internetového obchodu, sortimentu a technik online reklamy si ve skutečnosti nevyžádá velké (pokud vůbec nějaké) výdaje.

A protože dropshipping je z velké části digitální podnikání, můžete z těchto experimentů získat spoustu snadno dostupných dat - dat, která můžete využít k informování a rozvoji strategií růstu.

Nevýhody dropshippingu

Jak je vidět z dlouhého seznamu výhod, které jsou s ním spojeny, dropshipping může být velmi atraktivním obchodním modelem. Neměli byste ho však vnímat jako schéma rychlého zbohatnutí - dělat dropshipping správně může být složité a kromě výhod je třeba zvážit i některé klíčové "nevýhody".

Podívejme se tedy na důvody, proč dropshipping nemusí být pro vás.

1. Ziskové marže mohou být nízké

Protože dropshipping je nízkonákladový obchodní model s nízkým rizikem, překážky vstupu jsou nízké. To znamená, že do oblasti dropshippingu vstoupí mnoho dalších podnikatelů, kteří budou prodávat úplně stejné produkty jako vy a budou si silně konkurovat cenou.

Klíčem k úspěchu dropshippingového podnikání je výběr správného výklenku pro váš dropshippingový obchod a získání velmi dobrých znalostí o SEO - a oba tyto úkoly mohou být časově náročné.

2. Je těžké zajistit, aby zboží, které prodáváte, bylo vyrobeno eticky

Výhodou výroby vlastních výrobků nebo jejich získávání z místních zdrojů pro skladování a prodej je, že můžete získat jasnou představu o tom, kdo a jak je vyrobil.

Při dropshippingu však často vůbec nevíte, za jakých pracovních podmínek bylo vaše zboží vyrobeno

Mnoho dropshippingových aplikací dostupných pro přední platformy elektronického obchodování využívá dropshippingové společnosti na Dálném východě, tedy v oblasti, kde nucená práce a výroba padělaného zboží není ničím neobvyklým.

(Některé dropshippingové aplikace pro tisk na zakázku se však zdají být aktivnější při zajišťování etických dodavatelských řetězců - příkladem jsou Printful a Printify).

3. Máte omezenou kontrolu nad vzhledem a značkou svého zboží

U mnoha dropshipped produktů máte jen malou nebo žádnou kontrolu nad vzhledem svých produktů: zpravidla se jedná o zboží "z regálu".

Jestliže je pro vás tedy důležité mít sortiment výrobků s vlastní značkou, dropshipping nemusí být nutně tou nejlepší volbou.

(Přitom dropshipping s tiskem na zakázku nabízí v tomto směru více možností)

4. Dodavatelé mohou být nespolehliví

Při dropshippingu se často spoléháte na dodavatele, se kterými nemáte osobní vztah a které nemůžete důkladně prověřit.

Někdy to může vést k tomu, že:

  • problémům s kvalitou výrobků
  • špatné komunikaci
  • ztrácení zboží
  • nekvalitnímu balení.

A to vše může vyústit v nespokojené zákazníky.

5. Správa více dodavatelů se může zkomplikovat

Pokud pro své dropshippingové podnikání spolupracujete s více dodavateli, můžete mít nakonec poměrně komplikovaný dodavatelský řetězec. Různí dodavatelé mohou mít různé provozní struktury pro přepravu, zpracování a fakturaci - a to vše vám může přinést potenciálně složitou administrativu.

Tyto problémy nejsou nepřekonatelné, ale ubírají dropshippingu na "bezproblémovém" obchodním modelu, za který ho mnoho lidí považuje.

6. Poskytování služeb zákazníkům může být náročné

Když se s dropshippingovou objednávkou něco pokazí, může být poskytování dobrého zákaznického servisu poněkud náročné. Je to proto, že když se vyskytne problém, často se spoléháte na to, že ho vyřeší dodavatel třetí strany - kterého neznáte a který může být na druhé straně planety.

To může vést k dlouhému čekání zákazníka, který bude zmaten, proč vy jako majitel obchodu nemůžete problém jednoduše vyřešit nebo zajistit novou dodávku produktu sami.

7. Náklady na dopravu mohou být vysoké

V závislosti na tom, kde se nachází vaše zákaznická základna a dodavatelé, se můžete setkat s poměrně vysokými náklady na dopravu vašich produktů.

Například spousta dodavatelů dropshippingu sídlí v Číně, a pokud většina vašich zákazníků sídlí v USA, oni - nebo vy! - budete muset zaplatit poměrně hodně peněz za to, aby jim byly výrobky doručeny.

Takže, jak začít s dropshippingem?

Pro zahájení dropshippingu budete obvykle potřebovat čtyři klíčové věci:

  • nástroj pro tvorbu internetového obchodu
  • aplikaci pro dropshipping
  • doménu
  • internetovou reklamní platformu.

Podívejme se postupně na každý z nich.

Tvorba online obchodu

Jak už název napovídá, nástroj pro tvorbu online obchodu (známý také jako platforma pro elektronické obchodování) vám umožní vytvořit webové stránky, které prodávají zboží!

Typicky vám nástroje pro tvorbu internetových obchodů umožňují...

  • vytvořit vlastní webové stránky
  • přístup k řadě motivů, které můžete upravit podle svých požadavků na značku
  • vytvořit katalogy produktů
  • připojit svůj obchod k dropshippingovým aplikacím (a tím i k dropshippingovým dodavatelům - o tom více za chvíli).

Mezi oblíbené tvůrce internetových obchodů patří Shopify, BigCommerce, Squarespace a Wix; z nich podle našeho názoru Shopify a BigCommerce obecně poskytují nejkomplexnější nabídku dropshippingových nástrojů.

Shopify je nástroj pro tvorbu e-shopů, který je pro dropshipping obzvláště vhodný - a v mnoha ohledech byl navržen s ohledem na dropshipping.

Důležité je, že svým uživatelům poskytuje startovací sadu pro dropshipping, která obsahuje kurz dropshippingu a další školicí zdroje.

Aplikace pro dropshipping

Kromě nástroje pro tvorbu online obchodu budete potřebovat aplikaci pro dropshipping, která váš obchod propojí s dodavatelem.

Po instalaci vám umožní:

  • vybírat produkty ze skladových zásob dodavatele
  • vypisovat příslušné produkty na svých stránkách
  • přijímat pro ně objednávky
  • předávat objednávky dodavateli k vyřízení.

Dropshippingové aplikace najdete v obchodě s aplikacemi vybraného tvůrce internetového obchodu - nabídka se liší podle platformy elektronického obchodu, ale mezi oblíbené patří DSers (pro Shopify); Modalyst; Spocket, Printful a Printify.

Název domény

Abyste působili jako legitimní firma - a získali důvěru potenciálních zákazníků - musíte zajistit, abyste vystupovali pod důvěryhodnou značkou.

Před zahájením dropshippingu budete muset věnovat nějaký čas vytvoření identity značky - rozhodnout se pro název firmy, barevné schéma, logo, písmo atd.

Z digitálního hlediska je klíčovou součástí tohoto procesu zakoupení názvu domény pro vaši firmu (yourstorename.com apod.). Bez ní budete mít problém, aby vás jako online obchodníka brali vážně.

Mnoho tvůrců internetových obchodů ji poskytuje na první rok zdarma jako součást předplatného, případně si ji můžete zakoupit u zavedených registrátorů doménových jmen (Namecheap, Gandi atd.).

Internetová reklamní platforma

U nových dropshippingových obchodů je velmi nepravděpodobné, že budou mít dobré výsledky v organických výsledcích vyhledávání (optimalizace pro vyhledávače vyžaduje čas na naplánování, provedení a efekt).

Pro rozjezd dropshippingového obchodu je tedy obvykle nutné investovat do online reklamy.

Typicky se jedná o marketing ve vyhledávačích (SEM) a reklamu na sociálních sítích - přičemž pro SEM je jasnou volbou platforma Google a pro druhou jmenovanou Facebook a Instagram.

Jak vybrat nejlepší dodavatele dropshippingu

Před výběrem dropshippingového dodavatele je důležité provést co nejvíce "due dilligence" ohledně jeho podnikání.

Pro tento účel existuje několik klíčových otázek, které byste měli položit dodavatelům dropshippingu, s nimiž zvažujete spolupráci (obvykle to můžete udělat tak, že kontaktujete tým zákaznického servisu dropshippingové aplikace).

Tyto otázky jsou:

  • Je jejich zboží vyráběno eticky?
  • Jak se řeší vrácení nebo poškozené zboží?
  • Jak dlouho jim trvá vyřízení objednávky?
  • Jaké možnosti zákaznického servisu jsou k dispozici?
  • Jsou objednávky pojištěné?
  • Jak se řeší podvodné objednávky?
  • Mohou vám poskytnout nějaké reference týkající se jejich služeb?
  • Mohou s vámi podepsat právní dohodu / smlouvu, která vám poskytne ochranu ohledně všech výše uvedených skutečností?

Pokud od dropshippingového dodavatele nedostanete uspokojivé odpovědi na výše uvedené otázky, je pravděpodobně čas zkusit jiného!

Časté dotazy k dropshippingu

Co je dropshipping?

Dropshipping je obchodní model, při kterém nevyrábíte, nenakupujete, neskladujete ani nedodáváte žádné produkty. Místo toho přijímáte objednávky produktů prostřednictvím internetového obchodu a předáváte je dodavateli. Dodavatel vám pak zboží naúčtuje a odešle zákazníkovi.

Kolik stojí začít s dropshippingem?

Záleží na příslušné platformě, aplikacích a typu doménového jména, ale obvykle se pohybujete kolem 29 dolarů měsíčně za nástroj pro tvorbu online obchodu, 20 dolarů měsíčně za aplikaci pro dropshipping a 10 dolarů ročně za doménové jméno. Základní roční provozní náklady tak činí 598 USD. Tato částka samozřejmě pokrývá pouze "digitální infrastrukturu" vašeho podnikání a nezahrnuje žádné náklady na reklamu, správu nebo účetnictví, se kterými se v rámci provozu setkáte.

Jak dropshippeři vydělávají peníze?

Dropshippeři v podstatě vydělávají peníze tím, že prodávají produkty online, které jsou plněny dodavateli třetích stran - ale s přirážkou k jejich cenám.

Zajišťuje dropshipping pasivní příjem?

Doplňuje dropshipping vaše příjmy?

Ačkoli si lidé často myslí, že dropshipping je bezproblémový a pasivní zdroj příjmů, pravdou je, že provozování dropshippingu může vyžadovat značné množství času a úsilí. Vždy se bude jednat o určitou míru administrativy, pokud jde o jednání se zákazníky a dodavateli; a budete muset zohlednit také údržbu webových stránek. Nicméně při správném postupu vám dropshipping může poskytnout více "peněz za váš čas" než mnoho jiných obchodních modelů.

Jak najít správnou niku pro dropshippingové podnikání?

Nalezení niky pro dropshippingové podnikání obvykle zahrnuje průzkum trhu a průzkum konkurence - zkoumání poptávky po konkrétních sortimentech výrobků a počtu dalších zavedených prodejců těchto výrobků na daném trhu.

Dobrý způsob, jak na to jít, zahrnuje průzkum klíčových slov. Pomocí nástrojů SEO, jako je Ahrefs nebo Semrush, můžete zjistit, kolik lidí měsíčně vyhledává na internetu konkrétní produkty; kdo dominuje výsledkům vyhledávání na dotazy týkající se těchto produktů a jak těžké bude je předstihnout. Další užitečnou službou pro identifikaci potenciálně "žhavých" produktů je služba Google Trends, která rovněž poskytuje údaje o tom, co lidé aktuálně vyhledávají na internetu.

Kde najdu dodavatele dropshippingu?

V obchodech s aplikacemi hlavních platforem elektronického obchodování obvykle najdete dropshippingové aplikace, které vám umožní pracovat s více dodavateli dropshippingu. Mezi známé aplikace patří DSers, Modalyst, Spocket, Printful, Printify a Art of Where.

Je dropshipping legální?

Ano - dropshipping je legální. Pokud se však v rámci svého dropshippingového podnikání dopouštíte podvodných činností nebo nedodržujete standardy reklamy či ochrany osobních údajů, můžete se samozřejmě ocitnout na špatné straně zákona. Stejně jako u každého jiného podnikatelského záměru je vždy dobré probrat právní aspekty svého podnikání s právníkem, než do něj investujete čas nebo peníze.

Je dropshipping etický?

Záleží na tom. Pokud prodáváte zboží vyrobené za použití nucené nebo dětské práce, pak samozřejmě není. Stejně tak, pokud výrobky neférově zdražujete nebo prodáváte nekvalitní či nebezpečné zboží, také by to nebylo etické. Pokud však vybíráte a prodáváte vysoce kvalitní výrobky, které byly vyrobeny spravedlivě placenými pracovníky, pak na obchodním modelu dropshippingu není nic špatného.

(Je třeba poznamenat, že za propagaci dropshippingového obchodu nakonec nevyhnutelně utratíte peníze u společnosti Facebook - společnosti s pochybnou historií z hlediska etiky)

Jaká je nejlepší platforma elektronického obchodu pro dropshipping?

Z námi testovaných platforem pro elektronické obchodování jsme jako nejlepší řešení pro dropshipping shledali Shopify a BigCommerce. Shopify má k dispozici obzvláště širokou škálu dropshippingových aplikací a poskytuje dobrou startovací sadu pro dropshipping (ta zahrnuje bezplatnou zkušební verzi platformy s dropshippingovým kurzem a dalšími školicími materiály).

Můžete dropshipovat na Amazonu?

Ano - Amazon však na dropshipping klade omezení, která jej činí složitějším než použití samostatného nástroje pro tvorbu internetových obchodů, jako je Shopify, BigCommerce nebo Wix. V podstatě platí, že pokud na zásilce od jiného prodejce nejste uvedeni jako prodejce nebo pokud se na balicích lístcích, fakturách nebo vnějších obalech objeví někdo jiný než vy, je dropshipping na Amazonu přísně zakázán.

Můžete dropshipovat na eBay?

Dropshipping na eBay je povolen, pokud při plnění objednávek zákazníků spolupracujete s velkoobchodním dodavatelem a nepoužíváte k prodeji výrobků "maloobchodní arbitráž". Jinými slovy, nemůžete čekat, až si někdo koupí výrobek ve vašem obchodě, pak jej koupit v maloobchodě (například Walmart) za nižší cenu a nechat si tento maloobchodní prodejce výrobek dodat.

1. Pečlivě si vyberte svůj podnikatelský výklenek

Pomocí nástrojů pro výzkum klíčových slov a Google Trends zjistěte, jaké produkty jsou vyhledávány a jak silná je konkurence.

2. Jasně definujte svou značku

Rozhodněte se pro název firmy, kupte si název domény, navrhněte logo a definujte identitu značky (s vizuální stránkou vám pomohou nástroje jako Canva).

3. Vyberte si dobrý nástroj pro tvorbu internetového obchodu

Vyhledejte nejlepší platformu pro elektronické obchodování, která bude vyhovovat vašim potřebám. Nezapomeňte, že ne všechny vám poskytnou velký výběr funkcí pro dropshipping, se kterými si můžete hrát - pro mě se v případě dropshippingu často zúží na volbu mezi Shopify a BigCommerce.

4. Vyberte si kvalitní dropshippingovou aplikaci / dodavatele

Rozhodněte se, kterého dodavatele budete používat k plnění svých produktů. To se obvykle provádí zakoupením dropshippingové aplikace z obchodu s aplikacemi vybrané platformy elektronického obchodu. Nezapomeňte svého dodavatele pečlivě prověřit - zjistěte, zda jsou jeho výrobky vyráběny eticky, jaká je jeho politika vracení peněz, jaké jsou jeho všeobecné obchodní podmínky atd.

5. Vytvořte si silný marketingový plán

Vypracujte si, kterou online reklamní platformu budete používat jako hlavní prostředek propagace svých výrobků (Google, Facebook, Instagram atd.) a na jaké zájmy, demografické údaje a klíčová slova se zaměří vaše marketingová kampaň. Nezaměřujte se však pouze na reklamu: zvažte využití technik SEO, aby byl váš obchod lépe viditelný v organických výsledcích vyhledávání.

6. Spusťte svůj e-shop

Připojte svůj internetový obchod k názvu domény a spusťte dropshippingové podnikání.

Zdroje: stylefactoryproductions.com, Unsplash.com

Nejnovější recenze