Wix vs. Shopify (2023) - co je lepší?

Wix vs Shopify: který je lepší? Podrobně se podíváme na dva nejoblíbenější webové nástroje pro tvorbu webových stránek - a pomůžeme vám rozhodnout, který z nich je pro vás tím správným řešením.

Wix vs Shopify: který je lepší? Podrobně se podíváme na dva nejoblíbenější webové nástroje pro tvorbu webových stránek - a pomůžeme vám rozhodnout, který z nich je pro vás tím správným řešením.

Při zakládání e-shopu je výběr správného nástroje pro tvorbu internetového obchodu zásadní. Špatné rozhodnutí může znemožnit rozšiřování vašeho podnikání; může také vést k tomu, že se později pustíte do nákladného a časově náročného přechodu na jinou platformu.

Protože jsou služby Wix a Shopify tak známé, jsou často prvním přístavem, na který se noví obchodníci obracejí. A oba jsou to výkonné nástroje. Ale výběr mezi nimi může být opravdu obtížný, zejména pokud s elektronickým obchodováním začínáte.

No, pomoc je na dosah ruky. Otestovali jsme všechny klíčové funkce těchto dvou tvůrců internetových obchodů - jejich šablony, rozhraní, platební procesory, funkce SEO, marketingové nástroje a mnoho dalšího. A v tomto příspěvku se o všechna tato zjištění přátelsky a srozumitelně podělíme.

Přečtěte si tedy kompletní seznam všech klíčových výhod a nevýhod Wixu a Shopify - a na konci tohoto příspěvku budete mít mnohem lepší představu o tom, která z těchto platforem je pro vás ta pravá.

Ponořme se do toho a položme si klíčovou otázku...

Co je to Wix a Shopify?

Na první pohled vypadají platformy Wix a Shopify jako velmi podobné nástroje, které slibují, že vám poskytnou vše, co potřebujete k vytvoření webové stránky nebo internetového obchodu - a to bez nutnosti programovat.

A oba mají velmi početnou uživatelskou základnu: Společnost BuiltWith.com, která se zabývá internetovými statistikami, odhaduje, že v současné době existuje více než 8,2 milionu živých webových stránek využívajících službu Wix a přibližně 4,2 milionu stránek využívajících službu Shopify.

Ale obě tyto platformy začaly svůj život s velmi odlišnými cíli.

Wix byl původně koncipován jako řešení pro tvorbu webových stránek založených na obsahu, pro uživatele, kteří chtěli vytvářet:

  • stránky s brožurami
  • blogy
  • fotografická portfolia
  • zpravodajské stránky.

..a další webové stránky, kde bylo hlavní prioritou předání informací nebo prezentace obsahu.

Naproti tomu Shopify bylo speciálně navrženo jako řešení pro vytvoření internetového obchodu - takže všechny jeho funkce byly vždy stoprocentně zaměřeny na prodej produktů.

V průběhu let se však sady funkcí obou produktů výrazně změnily - Wix nyní nabízí mnohem více prodejních funkcí než dříve a nástroje pro správu obsahu Shopify se také výrazně vyvinuly.

To znamená, že nyní můžete pomocí obou nástrojů vytvořit webové stránky řízené obsahem NEBO internetový obchod.

Ale co je pro váš projekt lepší?

Zjistěme to - začněme pohledem na ceny.

Ceník služeb Wix a Shopify

Plány a zkušební verze zdarma

Nejvýznamnější rozdíl mezi přístupem společností Wix a Shopify k cenám spočívá v tom, že zatímco všechny plány společnosti Shopify zahrnují poplatky, společnost Wix nabízí jeden zcela zdarma.

Společnost Shopify však poskytuje bezplatnou zkušební verzi. Je sice krátká - jen 3 dny - ale po jejím skončení máte možnost platit pouhý 1 dolar měsíčně za používání služby Shopify po dobu 3 měsíců.

V podstatě tak získáte přístup k 90dennímu plně funkčnímu plánu Shopify (tj. takovému, se kterým můžete prodávat produkty nebo dropshipovat) prakticky zadarmo; představuje to dobrý způsob, jak si platformu vyzkoušet a otestovat podnikatelský nápad.

Nyní je bezplatný plán Wix velmi omezen ve funkčnosti. Nemůžete s ním nic prodávat ani k němu připojit doménu - a jsou na něm těžko vyhnutelné reklamy Wix (viz snímek obrazovky níže).

Ale i tak vám nabízí dobrý způsob, jak si Wix "prověřit" a vyzkoušet.

Chcete-li však ze služby Wix vytěžit maximum, musíte si opravdu pořídit prémiový tarif. To nás přivádí k...

Ceník služby Wix

V USA je k dispozici osm placených plánů Wix rozdělených do tří kategorií: "Webové stránky", "Podnikání a elektronický obchod" a "Podnik". Pokud sídlíte mimo USA, je struktura cen obvykle dost podobná - názvy plánů se však mohou mírně lišit.

Plány 'Webové stránky' se pohybují v rozmezí od 16 do 45 dolarů měsíčně a, jak název kategorie napovídá, jsou zaměřeny na to, aby vám umožnily vytvořit 'obecné' webové stránky (tedy takové, o kterých byla řeč výše, jako jsou brožury nebo stránky s portfoliem).

Plány 'Business and Ecommerce' se pohybují v rozmezí od 27 do 59 USD měsíčně a přidávají do nabídky funkce elektronického obchodu, což znamená, že na svých stránkách Wix můžete prodávat produkty.

Úplná nabídka plánů Wix je následující:

  • Combo - 16 USD měsíčně
  • Unlimited - 22 USD měsíčně
  • Pro - 27 USD měsíčně
  • VIP - 45 USD měsíčně
  • Business Basic - 27 dolarů měsíčně
  • Business Unlimited - 32 dolarů měsíčně
  • Business VIP - 59 dolarů měsíčně
  • Wix Enterprise - vlastní ceny

Hlavní rozdíly, na které je třeba si dát pozor, pokud jde o prémiové plány Wix, jsou:

Úložný prostor (pro text, video, obrázky atd.) - liší se podle plánu, přičemž dražší plány ho nabízejí více.

Přístup k některým aplikacím - patří mezi ně aplikace "site booster", která umožňuje odesílat stránky do vyhledávačů a katalogů, aplikace pro analýzu, aplikace kalendáře událostí a aplikace pro tvorbu loga.

Videohodiny - čím více zaplatíte, tím více videoobsahu můžete na své webové stránky Wix nahrát (a prodávat z nich).

Funkce elektronického obchodu - prodávat online můžete pouze s využitím plánů "podnikání a elektronický obchod", přičemž více prodejních funkcí je k dispozici v dražších plánech

Podpora - prioritní podpora je k dispozici pouze u plánů VIP nebo Enterprise

Pro mě jsou nejvýhodnějšími plány Wix plány 'Pro' a 'Business Basic', protože jejich poměr funkcí a ceny je dobrý a oba plány pokrývají základy pro ty, kteří potřebují brožurkový web, respektive internetový obchod.

Krátká poznámka k plánu 'Wix Enterprise': jak název napovídá, je zaměřen na firemní uživatele.

Zásadní rozdíl mezi plánem Enterprise a ostatními je v tom, že vám poskytuje mnohem větší pomoc a přístup ke konzultantům. A na rozdíl od ostatních plánů Wix zde není pevně stanovená cena - lze o ní jednat a vychází z požadavků.

Ceny služby Shopify

Struktura cen služby Shopify je o něco jednodušší než u společnosti Wix.

Na výběr je pět cenových plánů Shopify s názvy a funkcemi, které jsou v zásadě shodné ve všech zemích:

  • Starter - 5 dolarů měsíčně
  • Basic - 29 dolarů měsíčně
  • Shopify - 79 dolarů měsíčně
  • Advanced - 299 dolarů měsíčně
  • Shopify Plus - poplatky jsou smluvní, ale pohybují se kolem 2 000 dolarů měsíčně.

Jak bylo uvedeno výše, na rozdíl od společnosti Wix není pro Shopify k dispozici žádný bezplatný plán, ale je k dispozici dvoutýdenní bezplatná zkušební verze, ke které máte přístup zde.

Na nejlevnějším konci cenového spektra společnosti Shopify najdete plán Shopify "Starter". S cenou pouhých 5 dolarů měsíčně je tento plán pro Shopify levnější než pro většinu tvůrců internetových obchodů, včetně Wixu.

Je však důležité si uvědomit, že plán 'Starter' vám ve skutečnosti neumožňuje vybudovat plně funkční, samostatný internetový obchod.

Naopak:

  • umožňuje prodávat prostřednictvím vaší stránky na Facebooku a dalších sociálních profilů
  • umožňuje prodávat prostřednictvím aplikací pro zasílání zpráv (WhatsApp, Messenger atd.)
  • poskytuje vám přístup k tlačítku Buy Button společnosti Shopify, které vám umožní prodávat zboží na stávající webové stránce, profilu sociálních médií nebo blogu.

Další věc, kterou je třeba zmínit o plánu "Shopify Starter", je, že je to jediný plán Shopify, který vám neumožňuje přijímat platby v místě prodeje (tj. prodávat zboží na fyzickém místě, jako je maloobchodní prodejna nebo stánek na trhu).

Klíčové rozdíly mezi ostatními plány Shopify spočívají v tom, že:

počet uživatelů, kteří mají přístup k účtu - čím vyšší plán, tím více "míst" získáte

profesionální reporting - ten je k dispozici pouze u plánů 'Shopify' nebo vyšších

výpočty přepravních sazeb třetích stran (k dispozici v plánu 'Pokročilé Shopify')

Stejně jako 'Wix Enterprise' je i Shopify Plus prezentováno jako řešení pro podniky, které nabízí pokročilé funkce zahrnující zabezpečení, rozhraní API, automatizaci úkolů a plnění

Shopify Plus je drahé - můžete za něj očekávat měsíční platbu kolem 2 000 USD, ale jedná se o řešení skutečně podnikové úrovně, které používají velké společnosti jako Sony, Pepsico, Heinz a Unilever. (Více informací o rozdílech mezi Shopify a Shopify Plus najdete zde).

Zda lze totéž skutečně říci o plánu "Wix Enterprise", je sporné.

Poplatky za transakce a sazby kreditních karet

Kromě měsíčních poplatků je třeba zvážit také transakční poplatky a poplatky za kreditní karty.

Transakční poplatky představují "podíl" z vašich tržeb, který si berou tvůrci internetových obchodů.

Poplatky za kreditní karty jsou poplatky, které si účtuje váš zpracovatel plateb (neboli "platební brána") pokaždé, když některý z vašich zákazníků koupí produkt prostřednictvím kreditní karty.

U společností Wix i Shopify se můžete poplatkům za transakce vyhnout, pokud používáte jejich vestavěné zpracovatele plateb, tedy Wix Payments, respektive Wix Shopify (zde jedna výhrada: toto neplatí pro plán 'Starter' společnosti Shopify. Na každý prodej uskutečněný v tomto plánu se vztahuje vysoký 5% transakční poplatek bez ohledu na to, jakým způsobem platby zpracováváte). navíc je služba Shopify Payments dostupná pouze v některých zemích. V závislosti na vaší poloze tedy možná budete muset použít platební bránu třetí strany - a Shopify vám za to naúčtuje poplatky.

U plánů "Basic" a vyšších společnost Shopify uplatňuje transakční poplatky ve výši 0,5 % až 2 % za prodej v závislosti na plánu. Pokud máte tarif 'Starter', činí sazba 5 %.

Wix vám za použití platební brány třetí strany neúčtuje vůbec žádné poplatky, takže zde má Wix vyhráno.

Co se týče poplatků za zpracování kreditních karet, poplatky za platby Wix a Shopify Payments jsou následující:

  • Wix Payments: 2,9 % + 30c v USA.
  • Shopify Payments: 2,4 % až 2,9 % v USA, v závislosti na plánu.

(Tyto poplatky za zpracování však mohou být v jiných zemích mnohem nižší).

Vlastní názvy domén

Je třeba zdůraznit, že pokud platíte na roční bázi za jakýkoli plán Wix, získáte na první rok služby zdarma vlastní název domény (tj. yoursitename.com).

Shoppify umožňuje registrovat domény pomocí své platformy také, ale neposkytuje je zdarma.

Několik stručných závěrů o cenách Wix vs. Shopify

Pro mě je závěr ohledně cen Wix vs. Shopify následující: pokud doufáte, že vytvoříte "obecný" web prezentující spíše obsah než produkty, pak je Wix se svou cenou základního plánu 16 USD měsíčně výrazně výhodnější.

Abyste však mohli rozhodnout, který z těchto dvou produktů nabízí větší hodnotu z hlediska elektronického obchodování, budete se muset zaměřit na kvalitu prodejních funkcí, které jsou v každém z nich k dispozici - a jak si brzy ukážeme, právě v této oblasti přináší Shopify opravdu silné funkce.

Všechny klíčové funkce elektronických obchodů společností Wix a Shopify vám představím za chvíli - ale ještě předtím se podívejme na něco, co spousta lidí při výběru tvůrce webových stránek pochopitelně upřednostňuje: vizuální stránku.

Šablony

Srdcem přístupu společností Wix a Shopify k tvorbě webových stránek je sada předpřipravených šablon (v Shopify se jim říká "témata").

Jednu z nich si vyberete, přidáte do ní text a obrázky a ta tvoří základ designu vašeho webu nebo obchodu.

Vaši šablonu je třeba považovat za "výchozí bod" - její výchozí barvy a písma, která jsou její součástí, můžete změnit tak, aby odpovídaly barvám vaší značky.

Kvantita šablon

Při vytvoření účtu Wix máte na výběr z více než 800 přibalených šablon. To je podstatně více než 11 bezplatných motivů, které jsou součástí služby Shopify.

Jestliže vám omezená nabídka bezplatných šablon Shopify nevyhovuje, vždy máte možnost zakoupit si za jednorázový poplatek prémiovou šablonu. V současné době je jich k dispozici 103 a jejich cena se pohybuje od 180 do 350 dolarů.

Mnoho z těchto prémiových motivů se dodává v několika variantách, čímž se výběr šablon, které má společnost Shopify k dispozici, ještě o něco rozšíří.

Všechny šablony Shopify si můžete prohlédnout zde.

V konečném důsledku však z hlediska množství šablon vítězí společnost Wix - její nabídku šablon si můžete prohlédnout zde.

Jak je to ale s kvalitou?

Kvalita šablon

Co se týče kvality, sada šablon obou platforem má profesionální vzhled a moderní design.

Jak se dalo očekávat, šablony Shopify jsou pevně zaměřeny na elektronické obchodování a pro použití v tomto kontextu jsou pravděpodobně robustnější.

Wix však nabízí mnohem větší rozsah šablon pro všeobecné použití - pokud je tedy vaším cílem vytvořit web zaměřený na obsah a prodávat "bokem", nabízí toho Wix mnohem více.

Ve službě Wix můžete navíc začít se zcela prázdnou šablonou - to může vyhovovat kreativnějším uživatelům, kteří se chtějí vyhnout přístupu k návrhu internetového obchodu ve stylu "cookie-cutter".

V souhrnu kvality šablon lze říci, že pokud hledáte specializovanou šablonu pro elektronický obchod, Shopify vám pravděpodobně poskytne silnější šablony - ale abyste získali nejlepší motivy Shopify, budete si muset trochu připlatit.

Všechny šablony Shopify si můžete prohlédnout zde.

Výkon šablony na mobilních zařízeních

Všechny šablony Shopify jsou 100% responzivní, což znamená, že jejich součásti - text, obrázky, formuláře atd. - automaticky změní svou velikost podle zařízení, na kterém jsou zobrazovány (například stolní počítač, mobilní telefon nebo tablet).

Wix naproti tomu používá přístup k návrhu zvaný absolutní pozicování, kdy jsou webové prvky pozicovány podle pixelů.

V praxi to znamená, že musíte vytvořit dvě verze webu Wix - jednu pro stolní počítač a druhou pro mobilní zařízení. To pro vás jako koncového uživatele znamená více práce.

To znamená, že Wix odvádí docela dobrou práci, když za vás mobilní verzi automaticky roztřídí - nebudete ji muset vždy měnit, zejména pokud provádíte minimální úpravy šablony.

Však nevyhnutelně nastanou situace, kdy budete muset mobilní verzi webu Wix trochu upravit, aby se zobrazovala správně.

Nyní to není vždy špatně. Výhodou možnosti upravovat jak počítačovou, tak mobilní verzi webu je, že můžete vytvořit přehlednější verzi mobilního webu tím, že skryjete prvky, které by uživatelům chytrých telefonů mohly připadat trochu zbytečné. To na webu Shopify bez použití kódování není možné.

V konečném důsledku ale dávám přednost responzivním šablonám před těmi, které využívají absolutní pozicování. Absolutní pozicování je v rozporu s osvědčenými postupy při navrhování webových stránek; a co je podstatné, je také v rozporu s radami společnosti Google ohledně vytváření mobilních stránek vhodných pro vyhledávání.

Abychom však byli ke společnosti Wix spravedliví, společnost se neustále snaží zlepšovat výkon svých webů na mobilních zařízeních a Google se vyjádřil, že weby Wix obecně fungují z hlediska SEO dobře.

V konečném důsledku by tedy přístup společnosti Wix k zobrazování obsahu na mobilních zařízeních neměl být považován za úplný průšvih. Pokud však pracujete v ultrakonkurenčním výklenku, možná zjistíte, že v přístupu společnosti Shopify k návrhu šablon je v současné době o něco větší hodnota pro SEO.

Co s editorem X?

Byla vydána jiná verze aplikace Wix - Editor X - která skutečně usnadňuje responzivní design. Ta je však v současné době určena spíše vývojářům a agenturám než běžným uživatelům.

Stylování a přepínání šablon

Pokud jde o stylování nebo přepínání šablon, Shopify nad Wixem jednoznačně vítězí.

V první řadě získáte ve službě Shopify plný přístup ke kódu CSS a HTML své šablony.

To ve Wixu neplatí; ve Wixu sice můžete přidávat CSS, ale nemůžete upravovat obecné soubory stylů. Podobně můžete na webovou stránku Wix přidávat bloky kódu HTML, ale nemůžete upravovat obecný kód webu.

Společnost Shopify navíc umožňuje velmi snadné přepínání šablon. Pokud vás u Wixu šablona webu omrzí a budete chtít přejít na jinou, budete kvůli tomu muset celý web přestavět.

Jestliže vám tedy jde o flexibilitu designu nebo zajištění budoucnosti, lepší volbou je rozhodně Shopify.

A co ale skutečné používání platforem?

Správa obsahu a rozhraní

Snadnost používání

Wix nabízí tři rozhraní pro tvorbu webových stránek:

  • Wix ADI
  • Wix Editor
  • Velo by Wix

Při vytváření nových webových stránek Wix jste vyzváni k výběru mezi "Wix ADI" a "Wix Editor"

Režim "Wix ADI" ("Artificial Design Intelligence") pro vás automaticky vytvoří přizpůsobitelnou webovou stránku doplněnou obrázky, videem a textem.

To se děje tak, že vám položí několik otázek o tom, čeho chcete dosáhnout, a poté naplní web veřejně dostupnými informacemi o vás nebo vaší firmě z webu.

Jak kvalitní obsah Wix ADI vytáhne, je opravdu trochu záležitost náhody a bude záviset na množství, kvalitě a relevanci informací, které o vás Wix najde na internetu.

Wix ADI se však používá velmi jednoduše - takže i když nevytáhne zcela vhodný obsah pro váš web, to, co předloží, bude snadné upravit.

Možnost "Editor Wix" vám umožní vybrat šablonu, vytvořit strukturu webu a poté ji naplnit obsahem. Získáte tak mnohem větší kontrolu nad tím, jak váš web vypadá a funguje - a tato možnost je pro většinu uživatelů pravděpodobně nejlepší.

Nakonec je tu "Velo", což je "platforma pro vývoj celého balíčku" pro Wix. Ta poskytuje přístup k rozhraním API společnosti Wix, umožňuje přidávat na weby Wix větší množství funkcí a poskytuje větší kontrolu nad designem, ale k jejímu používání budete potřebovat vývojářské dovednosti.

Nezávisle na tom, kterou ze tří verzí služby Wix používáte, je proces přidávání nebo úprav obsahu ve všech případech podobný.

Zjednodušeně řečeno, svou složitostí odpovídá používání aplikace Microsoft Word. Stačí vybrat kopii nebo obsah, který chcete upravit, a odpovídajícím způsobem jej změnit. Vše je poměrně intuitivní.

(V Editoru Wix a Velo však získáte větší flexibilitu v tom, jak můžete rozvrhnout nebo přesunout obsah na stránkách).

U Shopify existuje jen jedno rozhraní - v závislosti na zvoleném plánu Shopify se funkce a nastavení v něm dostupné mírně liší, ale bez ohledu na to se chová konzistentně.

Hlavní rozdíl mezi správou obsahu ve službě Wix a Shopify spočívá v tom, že ve službě Wix pracujete ve front-end rozhraní.

To znamená, že své úpravy vidíte na obrazovce v okamžiku, kdy je provádíte. Díky tomu máte okamžitý přehled o tom, jak se změny projeví na designu - je však třeba říci, že nástroj může být poněkud krkolomný a někdy se musíte docela snažit, abyste stránku rozvrhli souvisle.

V případě služby Shopify musíte obsah upravit v zadní části a poté si jej prohlédnout nebo publikovat, abyste viděli své změny.

Společnost Shopify donedávna používala velmi jednoduchý editor "WYSIWYG" ("What You See Is What You Get"), který vám to umožňoval. S vydáním nového editoru motivů - Online Store 2.0 (OS 2.0) - však platforma nyní umožňuje vytvářet webové stránky také pomocí editoru typu "drag-and-drop".

Nový editor Shopify s funkcí drag and drop však funguje trochu jinak než editor Wix.

Zatímco editor společnosti Wix umožňuje přenášet cokoli kamkoli na stránku, editor společnosti Shopify uzamyká věci o něco pevněji - pracujete spíše s předem definovanými bloky a sekcemi, které přesouváte nahoru a dolů po stránce.

To je sice trochu více omezující, ale znamená to, že design vašeho obchodu zůstává plně responzivní a 100% přívětivý pro chytré telefony.

A na rozdíl od editoru Wix vám editor Shopify s funkcí drag-and-drop technicky neumožňuje upravovat jednotlivé stránky. Místo toho jej používáte k úpravě šablon, které se pak aplikují na stránky - tj. stále musíte upravovat obsah stránek pomocí staromódního editoru WYSIWYG.

Na to si zvyknete, ale zpočátku je to trochu matoucí.

Dalším klíčovým rozdílem mezi prací ve Wixu a Shopify - a jak bylo uvedeno výše - je to, že ve Wixu pracujete se dvěma verzemi webu, desktopovou a mobilní.

To vám dává mnohem větší kontrolu nad vzhledem obou verzí - může to ale také znamenat více úprav.

Koneckonců ani jedna z platforem nepředstavuje zvlášť strmou křivku učení, pokud jde o úpravy webu - někteří uživatelé budou dávat přednost bezprostřednosti a flexibilitě front-end editoru Wix před přístupem Shopify, který spočívá v náhledu a publikování, ale jiní ocení přísnější přístup "snap-to-grid", který používá Shopify.

Nyní se podívejme na to, jak dostat obsah do obou platforem a jak ho z nich dostat ven.

Import a export produktů a obsahu

Společnosti Shopify i Wix umožňují poměrně snadný import produktů - můžete tak učinit prostřednictvím souboru CSV, přičemž obě platformy vám poskytnou šablonu CSV, kterou můžete vyplnit.

(V případě společnosti Shopify si můžete také zakoupit aplikaci třetí strany z jejího obchodu s aplikacemi, která umožňuje importovat produkty z jiných tvůrců webových stránek pro elektronické obchodování do její platformy - například aplikaci "Migration Pro". O obchodě s aplikacemi Shopify se dozvíte více později!").

Wix však tuto situaci komplikuje tím, že počet produktů, které můžete importovat, je omezen na 50 000 a na počet produktů, které můžete importovat prostřednictvím CSV najednou, se vztahuje limit 5 000.

Shopify má výhodu i co se týče exportů - z platformy lze snadno exportovat všechna data o produktech.

U Wixu platí pro export limit 5 000 produktů - a digitální produkty exportovat nemůžete.

Podobně je na tom Shopify obecně lépe s importem a exportem jiných typů obsahu (stránek a příspěvků) - k tomu však budete muset použít aplikaci třetí strany, například ExIm.

(Wix však v této oblasti nedávno provedl některá vylepšení a nyní umožňuje importovat příspěvky na blogy ze systému WordPress).

Existují řešení, jak dostat obsah blogu ze služby Wix (obvykle zahrnují kanály RSS), ale ta mohou být poněkud technického rázu.

Funkce CMS v Shopify a Wixu

Klíčové u systémů pro správu obsahu Shopify a Wix je to, že systém prvního z nich je velmi zaměřen na elektronické obchodování, zatímco systém druhého z nich se zabývá spíše tvorbou webových stránek obecně.

To se odráží v systémech správy obsahu (CMS) obou platforem - zjistíte, že v systému Wix máte na výběr z mnohem širšího spektra komponent pro tvorbu webových stránek, které jsou k dispozici hned po vybalení z krabice.

Mezi ně patří galerie, ikony sociálních sítí, formuláře, přehrávače médií, obsahové lišty a mnoho dalších - můžete si vybrat jednu z nich a pak ji přetáhnout na libovolné místo na stránce.

V Shopify nenajdete tak širokou nabídku "obsahových komponent", které můžete přidávat na stránky: často se budete muset uchýlit k přidání aplikace, abyste získali některé funkce, které poskytuje Wix.

Klíčovým příkladem jsou formuláře: po vybalení z krabice jsou formuláře Shopify extrémně základní a pro získání potřebných funkcí budete muset nainstalovat aplikaci 'Shopify Forms' nebo podobnou aplikaci).

Další věcí, kterou je třeba u služby Shopify zmínit, je, že nemůžete dostupné komponenty přesouvat po webu tak snadno jako v aplikaci Wix (na druhou stranu, a jak bylo uvedeno výše, to pomáhá zajistit, aby váš web zůstal plně responzivní).

Tento omezenější přístup by však mohl vysvětlovat, proč je CMS Shopify mnohem rychlejší; rozhraní Wixu mi občas připadalo dost pomalé a musel jsem dlouho zírat na "načítací" animace, zatímco jsem čekal na načtení určitých funkcí.

Naproti tomu v CMS Shopify se vše děje poměrně okamžitě.

Abych to shrnul: Systém CMS Wix je v mnoha ohledech mnohem flexibilnější, ale je také těžkopádnější a pomalejší a množství dostupných komponent pro tvorbu webových stránek může působit trochu zahlcujícím dojmem.

Všeobecně dávám přednost čistšímu, "zazděnému" přístupu systému CMS společnosti Shopify - ale myslím, že by se rozhodně dal vylepšit jeho drag-and-drop editor.

Blogování

Společnosti Shopify i Wix umožňují vytvořit pro své stránky blog. To je zásadní funkce pro každého, kdo to s rozvojem svého online podnikání myslí vážně, protože kvalitní blogování je jedním z nejlepších způsobů, jak zvýšit viditelnost webu ve výsledcích vyhledávání a přilákat na web příchozí návštěvnost.

Funkce blogování v Shopify i Wixu jsou podobné - můžete vytvářet jednoduché příspěvky a kategorizovat je podle libosti.

Pro blogy Shopify i Wix jsou navíc k dispozici kanály RSS - ty umožňují ostatním lidem snadno se k nim přihlásit nebo obsah vašeho blogu umístit na své stránky.

Wix má však v oblasti blogování výhodu, protože má funkci automatického ukládání, která zabraňuje ztrátě obsahu v případě, že se vám zhroutí počítač nebo vypadne internetové připojení.

Společnost Wix navíc umožňuje v příspěvcích na blogu používat kategorie i značky - Shopify však umožňuje používat pouze značky.

V oddělení blogů tedy Wix jednoznačně vyhrává.

Mobilní aplikace

Wix i Shopify umožňují správu obchodu na cestách prostřednictvím mobilních aplikací.

Mobilní aplikace společnosti Wix se nazývá "Wix Owner". Lze ji použít k vytváření a úpravám obsahu webu nebo ke správě zásob; američtí uživatelé ji mohou použít také k základním aplikacím pro prodejní místa (tj. k přijímání plateb za zboží na fyzickém místě, jako je pop-up obchod nebo stánek na trhu).

Mobilních aplikací pro Shopify je ve skutečnosti k dispozici poměrně dost, ale mezi ty klíčové patří:

  • Shopify
  • Shopify Point of Sale (POS)

Aplikace Shopify je univerzální aplikace, která vám umožní spravovat váš obchod na cestách; a jak už název napovídá, aplikace Shopify POS je určena pro uživatele Shopify, kteří pracují v kontextu "místa prodeje" (tj. na fyzickém místě - stánek na trhu, maloobchodní prodejna atd.) a potřebují přijímat platby nebo synchronizovat zásoby pomocí svého mobilního zařízení.

Z hlediska hodnocení je na tom mobilní aplikace Wix o něco lépe než aplikace Shopify: uživatelé Wixu ji v obchodech iOS a Google Play hodnotí známkou 4,8, resp. 4,4 z 5; ekvivalentní hodnocení hlavní aplikace Shopify je 4,5 a 4,1.

V závislosti na tom, zda jste uživatelem systému Android nebo iOS, můžete využít i další aplikace Shopify. Patří mezi ně:

  • aplikace pro chat se zákazníky ("Shopify Inbox")
  • aplikace "digitálního nákupního asistenta" (Shop)
  • tvorba loga.

Ale právě hlavní aplikace 'Shopify' má pro obchodníky Shopify asi největší význam.

Pokud jde o to, která z mobilních aplikací je lepší, osobně bych tvrdil - a to už asi nikoho nepřekvapí - že aplikace Wix je vhodnější pro ty, kteří potřebují provádět obecné úpravy svých webových stránek, a aplikace Shopify jsou vhodnější pro elektronické obchodování.

A když už mluvíme o elektronickém obchodování...

Ecommerce v aplikaci Wix vs. Shopify

Pokud porovnáváte produkty Wix vs. Shopify, pravděpodobně vás zajímá především to, který z těchto produktů je lepší variantou pro prodej online.

Pojďme si tedy porovnat jejich funkce pro elektronické obchodování a zjistit to, počínaje zpracováním plateb.

Platební brány

Platební brána je software, který používáte k přijímání online plateb. Shopify i Wix poskytují vlastní vestavěné platební brány: Shopify Payments, respektive Wix Payments.

Ty však nejsou podporovány ve všech zemích, takže v závislosti na tom, kde se nacházíte, se možná budete muset uchýlit k platební bráně třetí strany.

Shopify má v této oblasti malou výhodu jednoduše proto, že se integruje s o něco větší škálou platebních bran: více než 100 oproti zhruba 95 platebním branám Wix.

Jak již bylo zmíněno, Wix dostává palec nahoru za to, že za použití platební brány třetí strany neúčtuje vůbec žádné poplatky - Shopify naopak uplatňuje transakční poplatky (které se liší podle místa a typu plánu), pokud nějakou použijete.

Souhrnně řečeno:

Platby ve službě Shopify jsou rozsáhlejší - ale mohou být také dražší.

Nyní se podívejme na prodej ve více měnách.

Prodej ve více měnách ve službách Wix a Shopify

Máte tendenci dosáhnout většího prodeje na internetu, pokud prodáváte v měně, kterou používají návštěvníci vašeho obchodu.

Pokud tedy prodáváte v mnoha různých zemích, je dobré umožnit potenciálním zákazníkům vybrat si vlastní měnu - nebo ještě lépe automaticky prezentovat produkty v měně návštěvníků webu.

Shoppify umožňuje kompletní, end-to-end platby ve více měnách. Můžete je přijímat dvěma způsoby:

  • přes "Shopify Markets", vestavěný nástroj pro globální prodej, který umožňuje přijímat místní měny a zadávat jazyková nastavení pro různé země.
  • instalací specializované aplikace třetí strany pro více měn.

Obě možnosti umožňují prezentovat ceny v místní měně návštěvníka obchodu a umožňují tomuto návštěvníkovi se v ní odhlásit. Funkce "Shopify Markets" však umožňuje pouze platby prostřednictvím služby Shopify Payments (která, jak bylo uvedeno dříve, není dostupná ve všech oblastech).

Ačkoli služba Wix umožňuje zobrazovat ceny v různých měnách - prostřednictvím rozbalovací nabídky převodníku měn - návštěvníci internetového obchodu Wix se zatím nemohou odhlásit ve své vlastní měně.

To je důležité, protože pokladní stránka je důležitou součástí prodejního procesu a vy nechcete, aby se na ní vyskytovalo cokoli - například cena v cizí měně! - co by mohlo působit jako překážka prodeje.

Pro mě představuje absence plné funkce více měn ve Wixu jeden z nejsilnějších argumentů, proč místo toho používat Shopify.

Jak je to s používáním více jazyků ve Wixu oproti Shopify?

Společnosti Wix i Shopify umožňují vytvářet verze webových stránek ve více jazycích.

Shopify umožňuje vytvořit až 20 různých jazykových verzí stránek, pokud máte tarif Shopify Basic nebo vyšší.

V případě platformy Wix, pokud vytváříte ve verzi platformy "Wix Editor" (tj. nikoli "Wix ADI"), můžete povolit funkci "Wix Multilingual" v jakémkoli plánu.

Jakmile je tato funkce povolena, umožňuje vám Wix vytvářet verze webu ve více než 180 různých jazycích, takže pro Wix je to výhra.

Funkce prodejního místa ve službě Wix vs. Shopify

Funkce POS (Point-of-Sale) vám umožní používat váš online obchod k prodeji v "reálném světě" - tj. v obchodě, ve stánku, na koncertě apod.

Funkci POS můžete použít k přijímání plateb (obvykle prostřednictvím čteček karet, které se připojují k mobilnímu zařízení) a ke správě skladových zásob (tj. když pomocí POS prodáváte produkt na fyzickém místě, automaticky se aktualizuje stav zásob vašeho internetového obchodu).

Po mnoho let je POS klíčovou funkcí platformy Shopify, která poskytuje například specializovanou podporu POS, hardwarový obchod a podrobné reporty.

Funkce prodejních míst v platformě Shopify jsou tedy komplexní, "zapracované" do platformy a velmi silné; a můžete je používat v jakémkoli plánu Shopify kromě plánu "Starter".

Jestliže jste donedávna chtěli používat pokladnu se službou Wix, mohli jste tak učinit pouze prostřednictvím čtečky karet a funkce pokladny v mobilní aplikaci 'Wix Owner' nebo připojením služeb třetích stran Square nebo SumUp ke svému webu Wix. Všechny tyto možnosti poskytují omezenější POS funkce než Shopify a nejsou dostupné ve všech zemích.

Společnost Wix však nyní spustila vlastní pokladní systém - vhodně pojmenovaný 'Wix Point of Sale' - který stejně jako systém Shopify funguje 'out of box' a obsahuje podobnou sadu funkcí.

Na rozdíl od pokladního řešení společnosti Shopify je však Wix POS v současné době k dispozici pouze v USA a Kanadě, a to pouze pro "vybrané uživatele". Pokud však žijete mimo USA, můžete stále používat možnosti Square nebo SumUp (v závislosti na vaší lokalitě).

Důležité je však poznamenat, že v případě služby Shopify budete možná muset investovat do jejího doplňku 'POS Pro', abyste z místa prodeje získali maximum. Poplatek za tuto funkci není zanedbatelný: 89 dolarů měsíčně za každé místo.

Ačkoli vestavěné funkce prodejního místa společnosti Shopify ("Shopify POS Lite") pokrývají základy prodeje na fyzickém místě a obchodníkům s jednoduchými potřebami budou vyhovovat, budete potřebovat doplněk, pokud chcete:

používejte neomezený počet pokladen

usnadnit "nákup online, vyzvednutí v prodejně"

usnadnit výměnu zboží

zajistit vlastní tištěné účtenky

definovat role a oprávnění zaměstnanců

přidělit prodej konkrétním zaměstnancům.

S pokladním systémem Wix se nemusíte obávat dalších poplatků, abyste získali přístup k většině těchto funkcí. Stále budete muset platit za hardware (a upozorňujeme, že podporován je pouze hardware schválený společností Wix), ale žádné další náklady na software nevznikají.

Není pochyb o tom, že pokladní funkce společnosti Shopify jsou zavedenější a dostupnější - ale v závislosti na vašich požadavcích a lokalitě můžete mít přístup k pokladním funkcím levněji u společnosti Wix.

Nyní se podíváme na další velmi důležitou funkci elektronického obchodu: ukládání opuštěného košíku.

Jak ušetřit až 50 % na Shopify

Pokud máte zájem o používání služby Shopify, můžete ušetřit až 50 % na předplatném, pokud si plán zakoupíte určitým způsobem. Zde je návod, jak na to:

  1. Začněte zkušební verzi pomocí tohoto odkazu.
  2. Po skončení zkušební verze si vyberte roční plán. Získáte tak slevu 10 % až 50 % na plán Shopify v závislosti na vaší lokalitě.

Funkce obnovy opuštěného košíku

Obnovení opuštěného košíku je klíčovou součástí funkcí elektronického obchodu - umožňuje identifikovat návštěvníky obchodu, kteří si přidali položku do košíku, ale nákup nedokončili.

Těmto návštěvníkům pak můžete poslat následný e-mail (obvykle obsahující pobídku, například slevový kód, který je povzbudí k dokončení transakce).

Dobrou zprávou je, že tuto funkci nabízí jak společnost Wix, tak Shopify, a je k dispozici ve všech plánech Shopify a ve všech plánech elektronického obchodu Wix.

Díky programovatelným "spouštěčům" vám obě platformy umožňují velkou kontrolu nad podmínkami, za kterých se upomínkové zprávy odesílají (a díky tomu vypadají funkce pro záchranu opuštěného košíku, které nabízejí konkurenční řešení jako BigCommerce a Squarespace, docela jednoduše).

Tyto spouštěče jsou součástí "upravitelných pracovních postupů", které vám umožňují vytvářet pravidla pro odesílání automatických e-mailů typu "jestliže/tedy" (příklad tohoto postupu v akci najdete na snímku obrazovky níže).

Shopify zde však může mít mírnou výhodu, protože na rozdíl od společnosti Wix nabízí také funkci obnovy 'opuštění prohlížení'. Ta umožňuje odesílat e-maily lidem, kteří si ve vašem obchodě prohlíželi produkty, ale nepřidali je do košíku.

(Záleží však na tom, zda vám při předchozí návštěvě poskytli svou e-mailovou adresu).

Možnosti a varianty produktů

Společnosti Wix i Shopify umožňují prodávat neomezený počet produktů.

Jestliže však máte v úmyslu prodávat produkty, které mají mnoho různých tvarů a velikostí, pak je něco, čemu byste při debatě o službách Wix vs. Shopify měli věnovat zvláštní pozornost, omezení kladená na možnosti a varianty produktů.

Varianty produktů jsou věci jako velikost, barva a materiál ("velký" nebo "zelený" nebo "bavlněný"); varianty jsou jejich kombinace (velká modrá semišová bota by byla jednou variantou, malá červená kožená bota by byla jinou variantou atd.).

Wix má v této oblasti oproti Shopify výhodu, protože umožňuje využít až 6 možností produktu a 1 000 variant.

Shopify má ekvivalentní limity 3, resp. 100 možností, ačkoli si do svého obchodu Shopify můžete nainstalovat (placené) aplikace, které tyto limity odstraní.

Takže celkově, pokud jde o možnosti produktů a varianty, je flexibilnější volbou pravděpodobně Wix.

Přizpůsobení / personalizace produktů

Pokud chcete dát zákazníkům možnost přizpůsobit si produkt - například přidáním textu pro gravírování - má Wix výhodu, protože je snadné přidat k produktu vlastní pole. U služby Shopify k tomu budete muset přidat aplikaci nebo přidat kód do šablony.

Možnosti dodání

Společnosti Shopify i Wix umožňují vytvářet různá pravidla pro přepravu. Obě platformy umožňují nabídnout zákazníkům:

  • dopravu zdarma
  • plošnou dopravu
  • dopravu podle hmotnosti
  • dopravu podle ceny
  • dopravu podle produktu
  • místní vyzvednutí.

Svým zákazníkům můžete také poskytovat nabídky dopravy v reálném čase, kdy se váš internetový obchod spojí s poštovní službou a zobrazí "živou" cenu dopravy pro vaši položku.

Wix poskytuje v reálném čase přepravní nabídky dopravce prostřednictvím USPS v USA a prostřednictvím Correios v Brazílii. Nabídky přepravy v reálném čase od jiných dodavatelů jsou spojeny s dalšími náklady - a abyste to mohli usnadnit, musíte připojit placenou službu ShipStation (nebo podobnou aplikaci).

Vestavěný nástroj společnosti Shopify pro přepravu v reálném čase "Shopify Shipping" se stará o více zemí - Spojené státy, Kanadu, Francii, Austrálii, Itálii, Španělsko a Velkou Británii - a poštovních služeb (podrobnosti viz tabulka níže).

Místo plněníDostupní přepravci
Spojené státyUSPS, UPS (není k dispozici v Porto Ricu), DHL Express
KanadaKanada Post
AustrálieSendle
Spojené královstvíEvri, DPD
FrancieColissimo, Mondial Relay, Chronopost
ItáliePoste Italiane
ŠpanělskoCorreos

Například v USA mohou uživatelé služby Shopify využívat nabídky přepravy v reálném čase od společností DHL Express, UPS nebo USPS a slevy až 88 %.

Pokud jste si s dopravci vyjednali vlastní ceny dopravy a chcete je místo toho zobrazovat, Shopify vám to také umožní - je to však spojeno s dalšími poplatky. Tuto funkci můžete využít, pokud přejdete na plán "Shopify Advanced" nebo "Shopify Plus"; zaplatíte další měsíční poplatek nebo si svůj plán Shopify zaplatíte na roční bázi.

A stejně jako u společnosti Wix můžete pomocí aplikace ShipStation ve službě Shopify nabízet nabídky v reálném čase pro jiné dodavatele.

Shrnutí ohledně přepravy: Protože je flexibilnější, pokud jde o dodavatele, se kterými umožňuje spolupracovat pro nabídky přepravy v reálném čase, a nabízí velkorysé slevy na tuto službu v některých zemích, je zde pro společnost Shopify výhrou.

Dropshipping

Dropshipping je přístup k online maloobchodu, při kterém nemáte prodávané zboží skladem. Místo toho přijmete objednávku prostřednictvím svého obchodu, odešlete ji dodavateli a ten vaším jménem doručí zboží zákazníkovi. Jedná se o atraktivní, i když konkurenční způsob prodeje zboží online.

Shopify umožňuje propojit váš obchod s velmi velkým počtem dropshippingových společností prostřednictvím svého obchodu s aplikacemi - v době psaní tohoto článku bylo k dispozici 519 dropshippingových aplikací pro Shopify (aplikacím Shopify se budu věnovat za chvíli).

Je však těžké zjistit, které z těchto dropshippingových společností vyrábějí své zboží eticky - mnoho produktů nabízených v dropshippingových aplikacích Shopify je vyrobeno v zemích, kde mohou být pracovní podmínky velmi špatné.

Ještě relativně nedávno jste nemohli dropshippovat pomocí služby Wix. Společnost však nedávno představila některé integrace s platformami, které to umožňují.

Vyhledávání dropshippingových aplikací na trhu aplikací Wix App Market v současné době přináší 36 výsledků; patří mezi ně známé aplikace jako Modalyst, Spocket, Syncee, Printful a Printify.

Dva z plánů pro podnikání a elektronické obchodování společnosti Wix nyní zahrnují funkci dropshippingu (prostřednictvím Modalyst).

Pro plné využití této funkce však musíte mít plán "Business VIP" za 59 dolarů nebo vyšší, protože plán "Business Basic" za 27 dolarů ji neumožňuje a plán "Business Unlimited" omezuje počet produktů, které můžete dropshipovat, na 250.

Koneckonců, Shopify nabízí větší výběr v oddělení dropshippingu a skutečně je to nejlepší možnost, na kterou jsem dosud pro dropshipping obecně narazil - ale bylo by skvělé vidět seznam etických dropshippingových společností a/nebo aplikací, které jsou na platformě k dispozici.

Startovací sada pro dropshipping od Shopify

Pokud se zajímáte o dropshipping, doporučuji vám podívat se na dropshippingovou startovací sadu Shopify - díky ní získáte bezplatný přístup ke službě Shopify a spoustu přibalených zdrojů a nástrojů, které vám ukážou, jak spustit úspěšný dropshippingový obchod Shopify.

(Pokud se chcete o dropshippingu dozvědět více, můžete tak učinit přečtením našeho průvodce "Co je dropshipping?").

Prodej digitálního zboží a DPH MOSS

Wix a Shopify umožňují prodávat fyzické i digitální produkty. Ve Wixu je to o něco jednodušší, protože tuto funkci získáte hned po vybalení z krabice - Shopify vyžaduje, abyste nejprve přidali jeho aplikaci "Digital Downloads" (ta však není zpoplatněna).

Přestože ve Wixu můžete začít s digitálním stahováním o něco snáze, tvrdím, že Shopify je - alespoň pro uživatele v EU - lepší volbou pro prodej digitálního zboží, protože efektivněji zvládá daň EU zvanou "DPH MOSS".

VAT MOSS je v podstatě požadavek, aby prodejci digitálních produktů spotřebitelům v EU přidávali daň z přidané hodnoty (DPH) ke každému digitálnímu produktu podle jednotlivých zemí (tj. jedna sazba DPH se uplatňuje pro Francii, jiná pro Německo atd.).

Na rozdíl od společnosti Wix vypočítává Shopify příslušnou sazbu automaticky - nemusíte si lámat hlavu s ručním nastavováním daňových pravidel apod. Jedná se o mimořádně užitečnou funkci, díky které je pro mě Shopify pro obchodníky prodávající digitální zboží jasnější volbou než Wix.

A kromě elegantního zpracování DPH MOSS je Shopify velkorysejší, pokud jde o limity velikosti souborů - vaše digitální zboží může mít velikost 5 GB, zatímco u Wixu je to 1 GB.

Takže celkově vzato, pokud zakládáte obchod speciálně na prodej digitálního zboží, je Shopify velmi dobrou volbou a lepší možností než Wix (nebo dokonce konkurenční platformy obecně - z platforem, které jsem prověřoval, jsem zatím nenarazil na tvůrce online obchodu, který by lépe zvládal DPH MOSS).

Výkonná alternativa k Wixu a Shopify: Squarespace

Stojí za to se na chvíli zaměřit na klíčového konkurenta Wixu i Shopify - Squarespace.

Stejně jako Wix se jedná o hostované řešení, takže se snadno nastavuje a obsahuje spoustu vestavěných funkcí, jako je e-mailový marketing a elektronický obchod (a zahrnuje komplexní podporu).

Na rozdíl od Wixu však Squarespace umožňuje vytvářet plně responzivní weby; a na rozdíl od Shopify je opravdu vhodný pro vytváření webů, které nejsou zaměřené výhradně na elektronické obchodování.

Další informace o Squarespace najdete zde.

Výpočty daní ve službách Wix a Shopify

Klíčovou výzvou pro majitele e-shopů je správné stanovení daní - pokud prodáváte v různých jurisdikcích nebo máte zvláštní daňovou registraci, může být zajištění správného zdanění vašich produktů složitým a časově náročným úkolem.

Dobrou zprávou je, že jak Wix, tak Shopify umožňují automaticky vypočítat a uplatnit daňové sazby na vaše produkty - ale dělají to zcela odlišnými způsoby.

Pokud jste uživatelem služby Wix, použijete k aplikaci správné sazby aplikaci třetí strany "Avalara" - a k tomu musíte mít tarif "Business Unlimited" nebo "Business VIP".

Přínosem aplikace Avalara je možnost použít správné daně pro téměř jakoukoli zemi - ale nevýhodou je, že jste omezeni na určitý počet výpočtů v rámci jednoho plánu (100 měsíčně u plánu 'Unlimited'; 500 u plánu 'Business VIP'' a u plánu 'Enterprise' je možné o nich vyjednávat). Tyto limity nebudou vyhovovat uživatelům s velkým počtem prodejů za měsíc.

U služby Shopify je automatický výpočet daně vestavěnou funkcí a na počet výpočtů, které můžete měsíčně provést, se nevztahují žádné limity. Pokud ji však chcete používat s daněmi založenými na registraci (tj. pokrývajícími DPH / státní daně atd.), musíte mít sídlo v jednom z následujících území:

  • Austrálie
  • Kanada
  • Nový Zéland
  • Norsko
  • Švýcarsko
  • Evropská unie
  • Velká Británie
  • Spojené státy americké.

Z těchto dvou produktů je tedy Shopify jednoznačně lepší volbou pro výpočet daní (zejména pokud působíte v některé z výše uvedených zemí).

Měli byste však vzít na vědomí, že pokud vaše roční tržby přesáhnou 100 000 dolarů, budou za používání této služby účtovány další poplatky (0,35 % za objednávku pro běžné uživatele Shopify; 0,25 % pro uživatele Shopify Plus).

Nyní se podíváme na integrace a aplikace.

Integrace a aplikace

Společnosti Wix i Shopify poskytují obchody s aplikacemi, které obsahují řadu doplňků pro vaše stránky - ty vám umožní výrazně rozšířit nebo vylepšit funkce obou platforem.

V obou obchodech najdete aplikace, které se starají o klíčové úkoly, jako jsou aplikace pro hodnocení a recenze produktů, digitální stahování, dárkové karty, dropshipping, výpočty daní a účetní úkoly.

Obchody s aplikacemi Wix a Shopify se však svým charakterem trochu liší: obchod s aplikacemi Wix je zásoben především aplikacemi, které obecně umožňují přidávat další funkce na vaše stránky, zatímco obchod s aplikacemi Shopify je stejně tak zaměřen na integrace - například s aplikacemi pro e-mailový marketing, účetními aplikacemi a aplikacemi CRM - jako na doplňky.

Koneckonců, množství aplikací a integrací dostupných pro Shopify převyšuje množství aplikací a integrací pro Wix (existuje více než 8 000 aplikací Shopify oproti 509 aplikacím Wix), takže celkovým vítězem v oddělení integrací a aplikací je jednoznačně Shopify.

Emailové marketingové nástroje

Wix i Shopify obsahují přibalené nástroje pro e-mailový marketing.

Ve Wixu můžete zdarma posílat e-newslettery publiku 5 000 odběratelů měsíčně; pokud vám to nestačí, můžete přejít na placený nástroj pro e-mailový marketing Wix: "Wix Ascend".

Ascend umožňuje rozesílat více e-mailů měsíčně - v závislosti na plánu od 9 500 do 1 000 000 - a využívat různé automatizace (e-maily, které se různým způsobem spouštějí na základě akcí provedených návštěvníky webu Wix, například nákupů nebo vyplnění formulářů).

Je zajímavé, že společnost Wix nezveřejňuje podrobnosti o cenách služby Ascend, ale pokud máte účet Wix, můžete si příslušné poplatky zobrazit po přihlášení ke svému účtu.

Nedávno představený nástroj pro e-mailový marketing společnosti Shopify, "Shopify Email", umožňuje odeslat 10 000 e-mailů měsíčně zdarma, přičemž za každých dalších 1 000 odeslaných zpráv se platí poplatek 1 USD.

Funkce e-mailového marketingu dostupné v obou platformách zatím nemohou konkurovat funkcím, které najdete ve specializovaných nástrojích pro e-mailový marketing - nenajdete zde například takové pokročilé funkce automatického odesílání, jaké nabízí platformy jako GetResponse nebo Mailchimp.

Však také společnost Wix nabízí v rámci svých placených plánů e-mailového marketingu docela slušné funkce automatizace e-mailů - a společnost Shopify nedávno také vylepšila svůj nástroj pro e-mailový marketing a umožňuje vytvářet pravidla typu "když, tak tohle", která automaticky odesílají e-maily na základě konkrétních akcí uživatele.

Funkce automatizace u společnosti Wix jsou však rozvinutější než u společnosti Shopify - v níže uvedeném videu si můžete udělat představu o některých věcech, které můžete s nástrojem Ascend dělat.

Celkově vzato mohou být pro mnoho uživatelů nástroje e-mailového marketingu společností Wix i Shopify skutečně velmi užitečné.

A pokud jsou potřeba pokročilejší funkce, je dostatečně snadné integrovat do obou platforem profesionálnější e-mailová řešení, jako jsou GetResponse, AWeber a Campaign Monitor (u Shopify je to však o něco snazší díky tomu, že je k dispozici větší množství specializovaných integrací pro tento druh nástrojů).

Jelikož však Shopify umožňuje posílat odběratelům výrazně více e-mailů měsíčně než Wix - 10 000 oproti 5 000 - lze říci, že vítězem je zde Shopify.

SEO nástroje ve Wixu vs. Shopify

Klíčová otázka pro potenciální uživatele Wixu a Shopify zní: Jak dobré jsou funkce optimalizace pro vyhledávače (SEO)?

Ano, oba produkty dobře zvládají základy technické SEO optimalizace a umožňují snadno upravovat názvy stránek, meta popisy, hlavičky a soubory robots.txt.

Tvrdím však, že ve většině ohledů Shopify v oddělení SEO překonává Wix, zejména pokud jde o mobilní vyhledávání.

Předně, a jak bylo uvedeno výše, stránky Shopify jsou plně responzivní - stránky Wixu nikoli. Vzhledem k tomu, že algoritmus Google upřednostňuje responzivní weby, dává to společnosti Shopify okamžitou výhodu, pokud jde o SEO.

Zdruhé, na produktových stránkách Shopify můžete používat zrychlené mobilní stránky (AMP), ale ne na stránkách Wix (Wix omezuje jejich použití na blogové příspěvky). AMP je projekt podporovaný společností Google, jehož cílem je zrychlit poskytování obsahu na mobilních zařízeních pomocí osekaného kódu známého jako AMP HTML.

Použití AMP na produktových stránkách může přinést zlepšení výsledků vyhledávání díky rychlejšímu načítání a delší době "zdržení" uživatele - obojí může být vyhledávači odměněno.

(V případě služby Shopify si musíte zaplatit za aplikaci, která tuto funkci umožní, ale podstatné je, že je k dispozici!)

Zatřetí, kdykoli v aplikaci Shopify změníte adresu URL stránky nebo produktu, automaticky za vás vytvoří přesměrování 301 (přesměrování 301 dává vyhledávačům vědět, že se stránka přesunula na jiné místo - zapomenutí na toto přesměrování může mít velmi negativní vliv na pozice ve vyhledávání, zejména pokud jde o oblíbené stránky vašeho webu).

Ve službě Wix se automatická přesměrování vytvářejí pouze v případě, že máte placený plán (to však ve skutečnosti není konec světa). U bezplatného plánu musíte toto přesměrování vytvořit sami a použít k tomu jinou část rozhraní.

Za čtvrté je pravděpodobně snazší zajistit, aby obchod Shopify splňoval nové požadavky společnosti Google na "základní webové vitální údaje". Core Web Vitals je soubor cílů týkajících se rychlosti, odezvy a vizuální stability webu; weby, které je splňují, mohou být ve výsledcích vyhledávání Google zvýhodněny.

Obchod s aplikacemi Shopify nabízí řadu aplikací, které vám pomohou splnit cíle Core Web Vitals; a skutečnost, že jeho šablony jsou responzivní, dává platformě výhodu i v této oblasti

A za páté, Shopify umožňuje používat vynikající aplikaci "Yoast", která smysluplně kontroluje vaše úsilí v oblasti SEO. Yoast je standardní nástroj pro SEO, který zkoumá obsah vašeho webu a poskytuje snadno proveditelný seznam kroků, které by mohly zlepšit jeho výkon ve výsledcích vyhledávání (jediná další platforma, která v současné době umožňuje používat Yoast, je WordPress; Shopify je mezi hostovanými tvůrci webových stránek jedinečná v tom, že vám umožní - i když za poplatek - integrovat jej do vašeho obchodu).

Wix nicméně poskytuje funkci, která by se mohla hodit nováčkům v oblasti SEO - "Průvodce SEO". Jak název napovídá, jedná se o nástroj ve stylu průvodce, který se vás ptá na různé otázky týkající se vašeho webu a nabízí kontrolní seznam obsahující doporučení pro SEO, kterými se máte řídit.

Tento nástroj nelze považovat za náhradu spolupráce s profesionálním odborníkem na SEO, ale je to dobrý výchozí bod a způsob, jak se seznámit s principy SEO.

Nakonec je třeba mít na paměti, že bez ohledu na to, která z těchto dvou platforem funguje z technického hlediska SEO nejlépe, se váš web bude ve výsledcích vyhledávání vždy umisťovat pouze tehdy, pokud byl použit dobrý průzkum klíčových slov, jeho obsah je silný a směřuje na něj hodně odkazů.

Aby vám s tím Wix pomohl, nabízí vám vestavěnou integraci s nástrojem Semrush, jedním z nejoblíbenějších nástrojů pro výzkum klíčových slov na trhu. Díky tomu můžete každých 24 hodin zdarma provést 10 průzkumů klíčových slov (více, pokud máte placený plán Semrush).

SEO tip: pokud vás zajímají informace o nástrojích potřebných k provádění výzkumu klíčových slov pro SEO, podívejte se na naši recenzi Semrush, našeho průvodce cenami Semrush, naše srovnání Moz vs Semrush, našeho průvodce Ahrefs vs Moz, naši recenzi Ahrefs a náš rozstřel Ahrefs vs Semrush.

Koneckonců bych řekl, že jak web Shopify, tak web Wix se může dobře umístit ve výsledcích vyhledávání, pokud je obsah a strategie budování odkazů dostatečně silná.

Ale vzhledem k tomu, že efektivněji splňuje technická očekávání Googlu v oblasti SEO (jak z hlediska Core Web Vitals, tak responzivních šablon), bude technicky nejvýkonnější variantou pro ty, kteří pracují v konkurenčních nikách, ve většině případů Shopify.

Nejnovější recenze